AERUL
TRADITIEI
"Traditia nu se reproduce. Se aruncã si se prinde. Mult timp
trãieste în aer". Fraza îi apartine lui Leon Wieseltier din
exceptionalul sãu volum KADDISH, tradus la noi în 2001 la Polirom.
Carte rarã, dintre acelea pe care le citesti încet, desprinzîndu-te
cu greu de fiecare paginã, de fiecare frazã si, de îndatã ce ai
încheiat lectura, doresti sã o reiei. Carte în care Traditia (majusculã
a deferentei obligatorii) este tema principalã de meditatie si
de rostire aforisticã precum a frazei pe care am ales-o ca moto.
~n toate bãtãliile noastre de idei în care traditia este un subiect
explicit sau implicit (si în care nu este?) dimensiunea aceasta
a "reproducerii traditiei" constituie axul. Fascinant
în meditatia lui Wieseltier mi se pare tocmai apelul la viul traditiei.
Interpretarea traditiei ca un fel de invariabilã algebricã traversînd
purã si intangibilã mode si timpuri sau ca un fel de lest menit
sã ne asigure stabilitatea zborului este ceea ce-i îndepãrteazã
de fapt pe foarte multi oameni de traditie. ~n gîndirea/rostirea
jurnalistuilui american o asemenea interpretare este depãsitã.
Traditia nu este xerox, reproducere a identicului. Ea nu exclude,
ci impune diferenta, id est creatia. Aceasta este dilema fundamentalã
a oricui doreste sã respecte traditia, fãrã sã-i devinã prin aceasta
sclav. Fãrã sã se blocheze în ea, fãrã sã adoarmã în cîntecul
de leagãn al repetitivului mecanic. Cum sã fii original, creator,
respectînd, în acelasi timp, traditia? Filosoful (cãci este în
aceastã carte un filosof, în sensul etimologic al cuvîntului)
se poate astfel întreba: "La ce bun filosofia, dacã este
durere?". Traditia nu este pur si simplu cunoastere, ci experientã
existentialã. Sau trebuie sã facem trecerea de la un stadiu la
celãlalt. Altfel rãmîne formã goalã. De aceea ea este în bunã
mãsurã potentialitate, pentru a ne cuceri traditia trebuie sã
privim - paradoxal - nu înapoi ci înainte.
Sau, mai potrivit spus, trebuie sã privim ianusiac: simultan spre
trecut si spre viitor. Spre mingea care vine spre noi si trebuie
sã o prindem si spre partenerul de echipã cãruia trebuie sã i-o
transmitem. Important este cã traditia nu stationeazã nici în
punctul de pornire (în ipoteza utopicã în care l-am putea descoperi),
nici în cel de sosire (în ipoteza la fel de utopicã în care ar
avea unul). Traditia este exact puntea care leagã cele douã maluri
peste prãpastia timpului. "Ceea ce spune de fapt moartea
este: gîndeste-te". Gîndeste-te la traditie! Cred cã singurul
mod de gîndire adecvatã a traditiei este aceastã gîndire sub acoperisul
mortii. Cioran n-a mai apucat sã citeascã aceastã carte, care
cu sigurantã cã l-ar fi încîntat. Dar care nu este deloc o carte
pesimistã sau blasfemiatoare. Dimpotrivã, una superb recuperatoare.
Nu într-un sens guenon-ian, ci într-unul al cotidianitãtii blazate
a omului trãitor la sfîrsitul celui mai interesant dintre secole.
Wieseltier avea, ca mai noi toti, o raportare sã-i spunem curentã
la traditie, de naturã pur intelectualã, simplã acumulare de informatii.
Dar, odatã cu moartea tatãlui, este obligat de traditie la Kaddish,
rugãciunea ritualã de doliu. {i atunci încearcã sã înteleagã.
Ceea ce era doar o simplã alcãtuire de cuvinte, o formulã, ajunge
sã declanseze întrebarea despre sensul acestei rugãciuni si, implicit,
al întregii traditii. O traditie care nu mai este cunostintã,
ci constiintã. {i care presupune un raport foarte complicat discipol
- maestru (mã gîndesc cã i-ar fi plãcut meditatiile lui Andre
Scrima pe aceastã temã). Traditia este încercare. Nu un "de-a
gata" furnizat frumos ambalat direct la domiciul clientului.
Aruncare. Prindere. Adicã dublã încercare, con-fruntare, ciocnire
a fruntilor. Noica visa la o scoalã "în care nu se stie cine
dã si cine primeste". Un alt fel de a numi intervalul în
care traditia "trãieste în aer". Este suspendatã în
fertilitatea indeterminatului. ~n concizia ei paradoxalã de soc
Zen, fraza ne deschide tocmai spre aceastã clipã a harului în
care te întîlnesti cu un sens venit la tine pe cãi nebãnuite.
~ncã odatã! Scriitorul vrea sã înteleagã. Aceastã traditie care
a plecat de mult spre tine si care te poartã, fãrã sã stii, mai
departe. Acest curent de aer pe care nimeni nu-l bagã în seamã
si care este marea în care plutim...
"Mai devreme sau mai tîrziu, vei îndrãgi un anumit lucru
atît de mult, încît vei încerca sã-l pãstrezi". De aici începe
traditia. De la dorinta de a pãstra un anumit lucru. Aceastã dorintã
leagã. Suspendatã, asteptînd ca sufletele gnosticilor sã-si gãseascã
un adãpost, traditia este cea care asteaptã. Nu este niciodatã
grãbitã si îndeobste îi refuzã pe cei ce încearcã sã o grãbeascã.
Dar nici nu întîrzie niciodatã. Este mereu prezentã, chiar acolo
unde este invizibilã. Dimpotrivã, unde pare mai evidentã, probabil
cã este doar un simulacru, o clonã. Adevãratul maestru va fi deci
acela care nu "împãrtãseste", ci "aruncã"
învãtãtura cît mai departe. Moartea îi descoperã scriitorului
viul unei traditii. Pe care o respectã mai întîi din obligatie,
dar pe care ajunge sã o reconstituie printr-un original travail
du deuil, deopotrivã intelectual si existential. {i aerul dimprejurul
lui si al nostru devine astfel mai pur... "Ceea ce spune,
de fapt, moartea este gîndeste-te".
12 mai 2002
|