În
numãrul 4/2000 al CRONICII am publicat eseul Sãgeata
si tinta în care porneam de la întrebarea: ce urmeazã
dupã epoca limbajului? Observam cã preocuparea excesivã
a secolului XX pentru limbaj/limbaje (jocul singular/plural nu
este în cazul acesta deloc inocent, în jurul lui se
poate bãnui o întreagã filozofie) nu îsi
are corespondentul într-o sporire proportionalã a
întelegerii, a capacitãtii noastre de comunicare.
Ne rãtãcim într-un univers caracterizat de
inflatia limbajelor, de narcisica lor autoreflexivitate, referentul
este în mare suferintã. Oglinda a fost spartã.
Sau este într-o perpetuã agonie pînã
la sfîrsitul lumii.
Un sentiment de panicã se
insinueazã totusi, o alarmã interioarã, ca
în fata unui dezastru anuntat si inevitabil: oare nu se
mai poate face nimic? De fapt, este oarecum abuziv sã vorbim
despre limbaj, de vreme ce timpurile predominantei certe a unui
singur limbaj (teologic, poetic, stiintific psihanalitic) au trecut.
Tocmai babilonia, lupta între limbaje, rãzboaiele
ierarhice, autoritarismul imperialist al unora au fãcut
farmecul epistemelor de la Renastere si Luminism încoace.
De aceea si privirea noastrã, obligatoriu retro-spectivã,
se vede îndreptatã vertical, încearcã
sã se descurce în jocul acesta de presiuni ierarhice.
Si fortele interne ale limbajului ne cãlãuzesc spre
o regãsire, spre o (horribile dictu) democratizare, în
care limbajele vor învãta sã dialogheze (si)
între ele. Agonia (lupta) internã si lupta cu referentul
vor fi, probabil, mult mai putin importante. Impasul evident în
care se aflã limbajul matematic si cel al microfizicii,
incredibil de rapida expansiune a informaticii prin care virtualul
devine mult mai prezent si mai important decît realul, recenta
descifrare integralã a genomului uman (acest enorm dictionar
cu ajutorul cãruia vom învãta probabil destul
de curînd sã facem si fraze), disputele în
jurul (id est în interiorul) psihanalizei
sînt
doar cîteva exemple despre impasul epistemologic pe care-l
trãiesc (ar trebui subliniat cuvîntul, cãci
despre trãire este vorba) limbajele foste predominante.
Într-un singur cuvînt, era superioritãtii indiscutabile
a "limbajului stiintific", a pozitivismului sub diferite
ambalaje filozofice, pare sã fie în amurg.. Socotite
pînã mai an periferice, iesite din uz, nevalorificabile,
limbajul teologic, acela poetic, metafora în general îsi
recîstigã dreptul în cetate. Un tratat actual
de cosmografie este mai plin de metafore decît multe volume
de poezie. Criteriul formal devine astfel mai greu operant în
separarea "genurilor". Limbajul îsi redescoperã
bucuria originarã de a numi, jocurile infinite ale de-scrierii,
bogãtia fãrã de seamãn a referintelor,
impactul transcendental.
Fãrã contact în
absolut, orice limbaj se desemantizeazã, îsi pierde
în timp referintele, nu mai are substantã vitalã.
Avem o zicere în limba românã: a vorbi cu miez.
Bineînteles, o splendidã imagine poeticã.
"Cojile" si "miezul" vorbirii, ce hermeneuticã
plinã de semnificatii majore poate fi construitã
pornind de la aceastã pereche! A vorbi cu miez înseamnã
în primul rînd cã miezul existã. Dupã
ce s-a plimbat vreme de secole pe contur, încercînd
sã epuizeze extensiv lumea, limbajul se întoarce
la conditia sa de sãgeatã care trebuie sã
strãpungã vãlul, sã spargã
crusta , sã fie direct, sã poarte cu sine toatã
încordarea arcasului, sã lege prezentul cu viitorul.
Pozitivitatea se baza pe iluzia unor universalii, adicã,
în final, a (mãcar) unui limbaj care nu este supus
Timpului. Redescoperim acum cã, fãrã transcendentã,
nu mai putem comunica. Ne întoarcem la rugãciune,
forma absolutã a comunicãrii. Tocmai pentru cã
proiecteazã Rãspunsul pe o altã curbã
a existentei.
Marca scrisului era pînã
recent o anume întîrziere, fatã de vorbire,
scrisul avea avantajul/dezavantajul unei rupturi temporale, el
era un apoi al textului. De aici, de pildã, farmecul discret
si desuet al genului epistolar ori al jurnalului. Acum, prin Imperiul
Internet (cel mai puternic imperiu din istoria omenirii, depãsind
cu mult ceea ce au visat marii conducãtori ai unor pãrti
din pãmînt "între hotarele cãrora
soarele nu apunea niciodatã") scrisul îsi schimbã,
pentru prima oarã de la inventia tiparului, functiile si
regimul ontologic. El devine o "realitate" cvasiinstantanee,
defazarea fatã de "oralitate" dispare, cuvîntul
capãtã un alt fel de trup. În vremurile aurorale
ale Scribilor si Evanghelistilor scrisul era o îndeletnicire
secretã, sacrã, însemna a detine o incredibilã
Putere, poate cea mai importantã dintre toate. Îsi
redescoperã el acum ceva din aceastã pierdutã
putere? Într-o lume secularizatã sigur cã
nu mai poate fi vorba despre sacralizare, desi o mitologie a Internetului
existã cu sigurantã. Dar ceva din prestigiul intangibil
al magului a renãscut surprinzãtor în persoana
navigatorului fatã de profanul care-l priveste cu uimire
pianotînd cu o misterioasã gratie pe claviatura care-l
transportã instantaneu la conducerea Imperiului. Un sentiment
general de opacitate ne bîntuie, mai toatã lumea
are senzatia cã înoatã într-o apã
tulbure, viitorul nu mai are pertinentã, totul se reduce
la un prezent incolor, aseptic. Dar aceastã mahmurealã
globalã îsi are cauza tocmai în schimbarea
statului limbajului. Cîtã vreme aveam un limbaj dominant,
el era o cãlãuzã, oferea o certitudine. Cînd
totul ne pãrãsea (vezi Iov, Ecclesiastul, noaptea
din grãdina Ghetsemani, dar si mare parte din literatura
lumii, de la tragedia greacã la Shakespeare si Kafka) ne
rãmînea apelul la cuvinte, golul putea fi umplut
(ca într-o cunoscutã Elegie nichitianã) imediat
de "materialitatea" cuvintelor. Se nãsteau Plîngeri,
Rugãciuni, Imprecatii profetice. Stiinta a crezut o vreme
cã poate suplini fãrã probleme toate acestea.
Dar, în vreme ce textul sacru se îndreaptã
ireversibil spre Centru, stiinta profanã este un domeniu
al marginilor, ea tinde constant sã lãrgeascã
niste frontiere, ceea ce este în interiorul acestora îi
scapã cel mai adesea. Stiinta se construieste pe o continuã
confruntare cu limitele. Si a venit un moment al "rupturii
epistemologice" în care - filozofi ai limbajului, fizicieni
sau matematicieni sau biologi - au descoperit cã, dincolo
de o anume limitã, nu mai pot înainta din cauza limitelor
limbajului însusi (vezi teorema lui Gõdel), trebuie
sã se întoarcã spre centru, ceea ce echivaleazã
cu o radicalã transformare a limbajului.
Agonia referentialitãtii pare
a se apropia de sfîrsit. Oglinda spartã odatã
cu Turnul Babel (vezi CRONICA nr.5/2000, p.19) este recompusã
din bucãti si ne poate oferi din nou iluzia unei imagini
totalizatoare, unice. Joc temporal în jurul unei fraze celebre:
Dumnezeu a murit; Dumnezeu e mort; sau Dumnezeu moare ? Prezentul
acesta mi se pare mult mai plin de sens. Pentru cã mã
transformã instantaneu dintr-o simplã gîndire
care constatã un fapt petrecut în afara ei, într-un
martor, responsabil de ceva ce se petrece tocmai acum, în
prezenta mea si - poate - din cauza mea. Dumnezeu moare, printre
altele, si pentru cã nu (se) mai comunicã. Dumnezeu
e o chestiune de limbaj, înainte chiar de a fi una de credintã.
Pentru cã Dumnezeu trebuie mai întîi sã
se vesteascã, el nu poate fi vãzut (chiar interzice
expres asta), dar vorbeste. Mai tîrziu si scrie: "Cînd
a isprãvit Domnul de vorbit cu Moise pe muntele Sinai,
i-a dat cele douã table ale mãrturiei, table de
piatrã, scrise cu degetul lui Dumnezeu" (Exodul 31.18)
Între a vorbi cu miez si a scrie în piatrã
joacã toatã filozofia limbajului. Aici sînt
de aflat puterile lui stiute si nestiute.
Într-o lume coruptã,
cãzutã în istorie, limbajul este singurul
care îsi mai pune problema adevãrului. Trezorierul
comoarei nu a dezertat de la datorie, chiar dacã, precum
într-o poveste japonezã, a fost nevoit sã
ia cele mai diferite înfãtisãri si sã
treacã.prin cele mai grele încercãri. Cine
detine limbajul, se stie de mult, detine puterea. De aceea proliferarea
bacterianã a limbajelor a dus la o nesãnãtoasã
fãrîmitare a puterii, în cele din urmã
la scãderea ei, desi pentru noi ea apare ca infinit mai
apãsãtoare. Nostalgia unui limbaj tare este greu
de ocolit. El presupune, fireste, o gîndire fondatã
pe adevãruri solide, pe sisteme axiomatice indiscutabile.
Dar vointa lui de totalitate (limbajul este lichid sau, mai degrabã,
gazos; el tinde sã ocupe instantaneu tot spatiul care-i
stã la dispozitie) Mã întreb dacã medievala
ipotezã a flogisticului nu descrie în ridicolul imageriei
sale privitã dintr-un punct de vedere "stiintific"
tocmai aceastã tendintã infinit expansivã
a limbajului. Prea grei de limbaje, preocupati (prea - ocupati)
de jocul infinit dintre ele, atenti doar la spectacolul autoreflexivitãtii,
am pierdut tocmai spectacolul celãlalt, simplu si mãret
al Lumii. Revenirea limbajelor pierdute este ca întoarcerea
Fiului Risipitor. Ea ne cere sã jertfim vitelul cel gras.
Sã reflectãm la drumurile noastre întortocheate
printr-o realitate care nu mai încape în cuvintele
"de acasã". Ne întoarcem spre demnitatea
de nomothet platonician?
Scriu pentru a fixa imaginea unei
rãtãciri care dã sens lui Acasã. Modernitatea
(care cunoaste dupã mine douã etape: prima continînd
Renasterea si Luminismul, a doua Romantismul si urmasii sãi)
se sfîrseste odatã cu al doilea rãzboi mondial
care (prin Soah si comunism, eritierii sãi istorici) a
schimbat fundamental ceea ce stiam si gîndeam despre om.
Postmodernitatea începe odatã cu învãtãmintele
acestei asteptãri a întoarcerii limbajelor refulate.
Postmodernitatea este, fatalmente, tot o chestiune de limbaje.
Cãrora le schimbã statutul, renuntînd la mitul
insidios al oglinzii unice. Cuvîntul cheie pluralism nu
are numai o semnificatie politicã (nici mãcar în
primul rînd politicã), ci si una estetic - literarã.
Scriu fãrã granite, fãrã sã
fiu prizonierul unor anume limbaje, indiferent cît de atrãgãtoare,
pline de promisiuni ar fi acestea. Romanticii privilegiau poezia,
o socoteau limbajul originar al omenirii. Vom redescoperi limbajul
poetic, acum la sfîrsit de ciclu istoric?
Agonia oglinzii ne oferã un
peisaj multiplu fragmentat, imposibil de reconstituit în
presupusa lui "unitate" originarã. Dumnezeu moare
în zgomotul unor rugãciuni intraductibile. O mare
si obositoare pace se lasã peste omenire. Noi, singuri
pe scenã dar spectatori, asistãm la acest timp al
unei noi cunoasteri. Niciodatã omul nu a fost mai pasiv
si mai agitat. Tot mai multe pare cã i se întîmplã
dar el face tot mai putine. Se schimbã raporturile dintre
interioritate si exterioritate. Prioritãtile sînt
altele, noi nu ne mai gãsim locul. Ce rol mai are în
toatã aceastã polifonie literatura? Este întrebarea
care vine totdeauna la urmã. Ea a avut desigur un rol principal
în amintita subminare a limbajelor totalizante, în
pãstrarea logo-diversitãtii (dacã mi se îngãduie
acest calc). Mitul oglinzii îi apartine în întregime.
Se pare cã ea a cîstigat pînã la urmã
surda sau violenta bãtãlie. Este agonia învingãtorilor.
Limitele formalizãrii au fost atinse, biografia individului
a rãmas în modul cel mai firesc mai bogatã.
|