ARS
AMANDI
Ciudatã
soartã, din punct de vedere cultural, a mai avut si ceea
ce a fost numit "Grupul de la Pãltinis"! Judecat
prea adesea "la global", ca o miscare sau un curent
ideologic (desi nu este asa ceva), în ciuda faptului cã
cei care-i sînt îndeobste arondati sînt personalitãti
accentuate, suficient de diferite pentru a nu îngãdui
înregimentarea sub aceleasi stindarde, plasat în planuri
de discutie (politice, ideologice) care nu-i sînt nici specifice
nici favorabile, acuzat din mai multe pãrti de "izolationism"
(în mod straniu, unii îi reproseazã "nationalismul",
altii, dimpotrivã, "cosmopolitismul"), de un
fel de boicotare a istoriei de care s-ar fi molipsit de la magistrul
Noica, iatã cã personajele principale din sfidãtorul
JURNAL DE LA PÃLTINIS s-au situat dupã l990 într-o
directie a prezentei publice care contrazice atît de vãdit
apetentele maestrului, încît nu se poate sã
nu ne dea de gîndit. Gabriel Liiceanu vorbeste direct în
cartea care face subiectul acestor însemnãri de sentimentul
unei trãdãri. Dacã nu cumva este în
aceastã viclenie a istoriei un subtil avertisment cã
noi nu citim cum trebuie opera lui Noica. Sau, cum ar fi spus
el, nu i-am înteles bine lectia. Vehementa sa împotriva
celor care devin "valeti ai istoriei" pare sã
le fi oferit discipolilor, atît de diferiti temperamental
si chiar intelectual, tocmai un backgrund foarte solid pentru
a face, atunci cînd s-a ivit prilejul, fiecare în
felul sãu, istorie. Ce dezamãgit ar fi fost gînditorul
de la Pãltinis! Ce sansã pentru noi! "Haina
croitã de Noica în vremuri normale, oarecum dintr-un
soi de întelepciune stoicã menitã sã-i
rezolve ecuatia vietii sale, se dovedea a fi acum, într-un
dezastru al istoriei, nespus de functionalã pentru vietile
multora. ~mbrãcînd aceastã hainã, cîtiva
dintre noi am cunoscut fericirea si, în mãsura în
care aveam senzatia cã evdaserãm din sistemul controlului
total, am fost deopotrivã liberi..." Dar tocmai o
discutie în acest plan as vrea sã evit în acest
excurs. Tocmai pentru cã, obsedati de raportarea la istorie,
fanii ori criticii "Scolii de la Pãltinis" au
omis un "amãnunt" esential: toti cei care au
trecut prin aceastã scoalã (subliniez într-adins
cuvîntul) sînt niste exceptionali mînuitori
ai limbii române! Supãrati pe antiliteraturismul
lui Noica, scriitorii nostri "de profesie" (y compris
criticii literari) s-au fãcut a nu bãga în
seamã aceastã trãsãturã evidentã.
Nu întîmplãtor,
într-un recent interviu din revista 22, Monica Lovinescu
insista tocmai pe calitãtile de prozator ale lui Gabriel
Liiceanu, pe care cartea de fatã le exprimã poate
cel mai bine. Prozator, as spune, în sensul clasic al cuvîntului.
Pentru cã, atît sentimentul de la care pleacã
autorul: admiratia, cît si tehnica atît de dificilã
a portretului sînt, în esenta lor, la Liiceanu rodul
lecturilor din marii istorici-scriitori ai antichitãtii
si nu numai. Poate cã tocmai aici trebuie perceputã
marea surprizã pe care a adus-o aceastã carte. Monica
Lovinescu vorbea în interviul citat de o surprizã
comparabilã cu aceea provocatã la timpul respectiv
de JURNALUL DE LA PÃLTINIS. Numai cã, dacã
atunci cartea a stîrnit o avalansã de comentarii,
cea de acum a trecut abia semnalatã, socotitã pesemne
un simplu act de complezentã în care un autor îsi
strînge între coperti cîteva texte ocazionale
în care-si congratuleazã amicii. Nimic mai fals.
Explicatiile acestei receptãri distorsionate sînt
multe, dar nu aici este locul lor. Textele lui Liiceanu au mereu
o mizã care le transcende continutul. Ca si Cioran, el
este un moralist care vede mereu dincolo de omul ca individ, ideea
în care acesta este prins. Cei care au citit în Liiceanu
doar un heideggerian pierdut în abstractiuni incomprehensibile
sau, dimpotrivã, doar incomodul personaj public, incapabil
de compromisuri si spunînd mereu lucruri neplãcute
multora, vor fi fi fost deopotrivã surprinsi de cãldura
care rãzbate din paginile acestei cãrti. Cine a
vãzut -superficial - în Liiceanu doar un încruntat,
un justitiar cu severitãti inchizitoriale, poate fi socat
de patetismul necenzurat al multor pagini din aceastã carte
cu prieteni. A fost, din nou, comparatã cu Exercitiile
cioraniene de admiratie. Este, totusi, vorba de altceva, si eu
as pune-o în relatie mai degrabã cu mult mai celebrul
(în sensul zgomotului public pe care l-a stîrnit la
aparitie) APEL CÃTRE LICHELE, cu care formeazã,
mi se pare, un indestructibil diptic. Recitind acum celebrul text
care a stîrnit atîta vîlvã la timpul
sãu, mi-a sãrit în ochi o evidentã
care-mi scãpase la timpul respectiv: de acum aproape folclorizatul
îndemn, datat 30 decembrie 1989, are abia o paginã
si un sfert. Impactul pe care el l-a avut (fireste, nu asupra
lichelelor, nu cunosc nici una care sã fi dat ascultare
pateticului manifest) este el însusi o dovadã oblicã
despre forta cu care Liiceanu îsi încarcã fraza.
Cine are capacitatea de a stãpîni cu egalã
încordare ambele energii ale discursului: cea vitriolant
acuzatoare (cine nu îsi aminteste de efectiv nãucitoarea
hermeneuticã a mizeriei noastre din Meditatie despre gunoaie?)
ca si cea generos laudativã, acela este cu sigurantã
un exceptional prozator.
Ceea ce este sublim estetic si moral
în esenta admiratiei, este cã ea se poate însela.
Ea functioneazã dupã un sistem de generozitate nesuspicioasã,
(admiratia lipseste complet în ceea ce a fost numit era
suspiciunii) distribuindu-se cu o încîntare si o bucurie
despre care Sfintii Pãrinti au scris în analiza iubirii
crestine. De pildã, autorul nu a selectat în aceastã
carte (si poate cã rãu a fãcut) acel portret
ditirambic pe care l-a fãcut la un moment dat lui George
Pruteanu. Se va fi înselat, desigur, dar dezamãgirea
aceasta ascunde în ea tocmai acea dozã de naivitate
fãrã de care admiratia nu existã, cãpãtînd
un imposibil damf de troc. Nu curajul îi lipseste lui Liiceanu,
dovadã cã volumul începe cu textul care i-a
adus atîtea necazuri si a fost atît de mult rãstãlmãcit:
Sebastian, mon frere. De altfel, din cele zece "discursuri
îndrãgostite" care alcãtuiesc cartea,
sapte sînt dedicate unor oameni apropiati ( Mihail Sebastian,
Emil Cioran, Constantin Noica, Henri Wald, Monica Lovinescu si
Virgil Ierunca, Andrei Plesu, Horia Bernea) si trei unor "idei"
(o splendidã hermeneuticã a sãrutului, pornind
de la o scenã din Romeo si Julieta, o evocare a felului
în care s-a petrecut lansarea Lexiconului negru. Unelte
ale represiunii comuniste în apropierea coloniei de muncã
de la Canal numitã atunci Peninsula, si o meditatie finalã
despre Carte). ~n societatea noastrã de azi, pe care o
resimtim tot mai dureros ca fiind una a tuturor dezbinãrilor
si sperantelor înselate, Liiceanu se depãrteazã
din nou de imperativul nicasian al Operei pentru a ne oferi un
exemplu pe care unii l-ar putea considera frivol de posibilitate
a admiratiei, a prieteniei. "Acesti oameni putini care ne
fac pe fiecare în parte sã nu regretãm cã
sîntem reprezintã, chit cã o stim sau nu,
stratul de protectie care ne ajutã sã trecem prin
viatã. Fiecare om face fatã la ce i se întîmplã
pentru cã este protejat în felul acesta.s...t Dacã
ura celorlalti - covîrsitoare uneori -, invidia lor, mîrsãvia
lor sînt neputincioase este pentru cã existã
cîtiva oameni pe care îi iubim pînã la
capãt" - spune autorul în textul de pe ultima
copertã. De luat aminte!
Ca filozof, sã publici o carte
cu titlul Declaratie de iubire, trebuie sã scontezi pe
o undã de soc puternicã în rîndurile
cititorilor. Dar prin tonul scrierii, nu numai prin continut,
filozoful este mult mai aproape de liniile de gîndire ale
post-modernitãtii (dacã frivolitatea unei astfel
de clasificãri ar avea realmente vreo importantã,
eu cred cã nu are) decît nu stiu ce vehementi sustinãtori
ai ei. Provocate de împrejurãri diferite, textele
sînt legate de aceastã "iubire dusã pînã
la capãt". Stilistic, lauda este mult mai dificilã
decît injuria (de unde inflatia de "pamflete"
si texte inflamate din scrisul românesc actual). Este vorba,
probabil, si de un fel de autocenzurã provocatã
de o presiune colectivã; ne-am pierdut, cum spunea în
interviul citat la început Monica Lovinescu, capacitatea
de a admira. Sau, cel putin, de a ne exprima public aceastã
admiratie, ca si cum ar fi vorba dspre ceva rusinos. Liiceanu
sfideazã deopotrivã ambele prejudecãti: cea
stilisticã (oferindu-ne un model clasic, de studiat în
scoalã, al artei portretului) cît si cea psihologicã.
Gestul lui mi se pare încã mai important decît
continutul. Cartea contrariazã obisnuintele culturale autohtone.
~n termenii Jurnalului pãltinisean avem de-a face cu un
(alt) scenariu paidetic. Sînt exercitii asupra verbului
a învãta, asa cum se conjugã el la vîrste
cînd omul este "terminat", cînd si-a încheiat
formarea si se pare cã nimic nu-l mai poate schimba, "întîlniri
admirabile", cum le-a numit un alt filozof. De acum importantã
devine un fel de cunoastere de tip socratic, în care prezenta
celuilalt este elementul esential, mai important decît orice
discurs.
Altfel, registrele în care sînt compuse textele sînt
suficient de diferite pentru a ne feri de monotonie. Capitolul
cel mai patetic (folosesc epitetul într-un sens perfect
elogios) dar si fundamental pentru o viitoare istorie a culturii
române postbelice este cel despre Monica Lovinescu si Virgil
Ierunca. "Cu cît mai deosebitã este calitatea
oamenilor din care e alcãtuit edificiul nostru afectiv,
cu atît mai subtil, mai tenace este modul nostru de a persista
în viatã. Dacã uneori mi se întîmplã
sã mã simt invulnerabil este pentru cã în
cîteva rînduri - si acesta a fost si cazul Monicãi
Lovinescu si al lui Virgil Ierunca - am ajuns, prin altul, la
capãtul fiintei mele. ~n toate aceste cazuri stii cã
e în joc ceva care nu se dezminte, cã indiferent
ce s-ar întîmpla îl vei avea pe celãlalt
egal cu el în fata ta. Or, tocmai asta îti dã
garantia de continuitate a lumii într-o formã suportabilã".
(p.85) Retineti: a ajunge prin altul pînã la capãtul
fiintei tale, nu este aceasta o splendidã definitie a comuniunii?
Capitolele despre Noica sau Cioran au pagini mai accentuat "filozofice"
(ghilimele vor sã marcheze doar o anumitã inadecvare
în context a termenului si apropierea autorului de jargonul
de specialitate). "El sNoicat recurge la filozofie ca la
o terapie, iar sistemul si ideea sînt forme de leac, si
nicidecum expresii ale unui apetit pur cognitiv. Demersul lui
e de tip mistic (o afirmatie din nou extrem de curajoasã,
de "incorectã politic" n.m.), nu metafizic: el
vizezã mîntuirea prin 1pãtrunderea spiritului
în carne1. Iar aceastã pãtrundere este rezultatul
unui efort mereu reluat. Viata nu se lasã îmbrãtisatã
pentru totdeauna de o idee. Nu existã instalare în
spirit (s.a.), asa cum nu existã instalare în sfintenie.
Filozofia este o rugãciune pe care o murmuri toatã
viata". (p.62). Paginile despre Cioran se apropie uneori
de notatia jurnalierã, vorbind tocmai despre moartea celui
care a scris toatã viata despre moarte. "Atît
de tare e împlîntatã tema mortii în scrisul
lui Cioran, încît atunci cînd vrem sã
aflãm cum a sfîrsit Cioran, s-ar pãrea cã
nu punem o simplã întrebare biograficã, ci
mai degrabã cã vrem sã aflãm cum s-a
încheiat opera lui". (p.47) Citatele s-ar putea multiplica,
dar, în limitele spatiului cred cã ele sînt
suficiente pentru a ilustra ipotezele acestor însemnãri.
Totusi, nu se poate trece în nici un fel peste foarte bogatul
material iconografic, el însusi un fel de text paralel,
despre a cãrui importantã ar trebui scris un eseu
special. Ochiul se plimbã si se bucurã de aceste
chipuri (nu sîntem cu totii întru-chipãri?)
care-si impun si pentru noi o plinã de învãtãminte
familiaritate. Imaginea este la fel de importantã ca si
textul.
"Dacã am plîns,
auzind vestea mortii sale, este pentru cã mi se fãcuse
dor de el pe mãsura acestei definitve absente care-si începea
de acum istoria ei în mine" - mãrturiseste filozoful
la moartea extraordinarului prieten Horia Bernea. Despre felul
cum plîng filozofii este vorba, în fond, în
aceastã atît de luminoasã carte. Sîntem
obisnuiti a-i considera doar în cãutarea unor certitudini
rationale, epistemologice. Liiceanu vorbeste undeva în carte
despre nevoia unor certitudini afective. Despre asemenea certitudini
ne împãrãtãsesc toate cele zece eseuri
ale cãrtii.
6
mai 2002
|