CE
CITESC SCRIITORII?
Sursologia de scoalã veche ne învãta
cã lectura trebuie sã fie totdeauna palimpsesticã;
textul se prezintã ca o succesiune de straturi, de pre-texte
prelucrate de scriitor mai mult sau mai putin la vedere. Devine
astfel obligatorie recunoasterea "izvoarelor", cãrãmizile
motivice sau tematice din care este construit textul cel "nou".
Postmodernismul a transformat chiar aceastã viziune într-un
spectacol ludic. Acest mod de a întelege literatura aduce
însã în prim-plan o întrebare: ce citeste
scriitorul?
S-a afirmat, si chiar existã o bibliografie
a chestiunii, cã în perioada comunistã cultura
noastrã a fost literaturocentricã. Amputatã
de regiuni întregi ale stiintelor umane (sociologie, psihologie,
filozofie, antropolgie, politologie, teologie etc.), ca si inexistente
în spatiul public, dincolo de meterezele unor institute
de cercetare mai mult sau mai putin fantomatice, cultura s-a "estetizat",
transformînd literatura într-o sup(ap)ã în
care încãpea totul si prin care se descãrcau
tensiuni lãuntrice altfel periculoase. Dupã 1990
situatia s-a schimbat, si ea meritã o privire mai apropiatã.
~ntr-adevãr, oare ce citeste scriitorul român de
azi? Mã voi referi la un personaj generic, în general
dintre cei "clasicizati" în utimele decenii, cei
mai tineri au deja o altã formatie si un alt weltanschauung.
As observa cã scritorul postdecembrist trãieste
într-o dublã inadecvare: fatã de publicul
sãu (pe care si-l închipuie total eronat ca fiind
acelasi cu cel dinainte de "marea rupturã", si-i
reproseazã ingratitudinea pentru cã l-a trãdat
pentru televiziune, manele si alte "loasiruri" superficiale)
si fatã de noua configuratie a spatiului cultural. Conflictul
dintre "postmodernistii" recenti si generatia status-quo-ului
saizecist nu este numai o luptã pentru status, ci si una
de localizare în interiorul spatiului cultural. Este uneori
deprimant sã constati, de pildã, subtirimea referintelor
filozofice la criticii nostri literari. Exemplu: felul în
care au fost receptate si comentate la vremea lor cãrtile
lui Noica, analizat nu de "filozofi" ci de literatii
uluiti de "antiliteraturismul" gînditorului de
la Pãltinis. Este, poate, aici si explicatia principalã
pentru care filozoful a devenit aderata oaie neagrã a tinerilor
furiosi, obsedati de corectitudinea politicã.M-am întrebat
adsea dacã scriitorul român de azi si-a schimbat
habitudinile de lecturã, acum, cînd abundenta bibliograficã
ne îneacã. Pentru cã, lãsînd
de-o parte cele cîteva exceptii inevitabile, n-am observat,
cum credeam firesc, o schimbare radicalã. El citeste numai
literaturã (bunã si multã) si atît.
Este suficient? Cred cã nu. El se vrea în continuare
far, lider de opinie, maestru gînditor, cãlãuzã,
paznicul marilor valori ale natiei. Dispretuind, în numele
talentului sãu pe "specialisti. Dar cît de subtiri
îi sunt, vai, argumentele! Este cunoscut, de pildã,
cazul unui moralist, adevãratã vedetã media,
solicitat de toate televiziunile, care-si dã cu pãrerea
în toate chestiunile actualitãtii: de la rãzboiul
din Iugoslavia la manualele alternative si la atentatele din New
York, dar care nu apeleazã niciodatã la argumentele
stiintei politice ci la persuasive si ineficiente parabole mitologice.
Pus în fata unui politolog de profesie, într-o dezbatere,
rãspunde la argumentele celuilalt cu un "...da, dar".
Dar convinge.
Diagnosticul rãutãcios pe
care-l dau este cã scriitorul nostru din generatia clasicizatã
refuzã pur si simplu sã citeascã econonmie,
imagologie, istoria mentalitãtilor, politologie, sociologie...
socotind pesemne cã i-ar fi dãunãtoare stilului
si talentului sãu. Ce studiu fascinant s-ar putea face
cercetînd statistic receptarea pe care-au avut-o în
presa culturalã de exemplu: cãrtile din colectia
Societatea civilã de la editura Humanitas, traducerile
din Deleuse, Vattimo, Finkielkraut, Lavelle, Lyotard, Ricoeur,
Heidegger, Bourdieu, Bruckner, Foucault, Kojeve, Derrida, Lipovetsky,
Rorty, Baudrillard, Jung, Freud, B.H.Levy, Glucksman, etc.,etc.!
Dincolo de cîte o recenzie la momentul aparitiei, astfel
de cãrti au trecut fãrã sã lase nici
o urmã serioasã în spatiul nostru inteligent.
Nu luati, desigur, lista de mai sus decît ca o mostrã,
repet cã o analizã bibliograficã exhaustivã
ar fi foarte grãitoare pentru o anume mentalitate remanentã.
Ca sã mai dau un ultim exemplu,mã întreb dacã
scandalul stîrnit în jurul Omului recent al luil H.-R.Patapievici
nu are, dincolo de aspectele de continut filozofic, si un subtext
bibliografic, într-atît este de necomunã (si
incomodã) bibliografia pe care el o pune în joc.
Dincolo de multe dificultãti de adaptare, peste care nu putem
spune deloc c-ar fi trecut cu bine, autorele autohton are si de
traversat acest spatiu al unor lecturi recuperatoare. Asta îl
va ajuta sã renunte la paseismul gratios si sã-si înteleagã mai
bine contemporanii. {i aceste noi obisnuinte de lecturã îi vor
reda mai devreme sau mai tîrziu si gustul adevãratei dezbateri
intelectuale si functia socialã preeminentã la care viseazã atît
si pe care se pare acum cã si-a pierdut-o defintiv.
9 aprilie 2002
|