SÃ NE DESLUSIM
Cel mai important si spectaculos fenomen petrecut în
cultura românã din ultimul deceniu este cu sigurantã
deschiderea editorialã, oferta de carte din domenii care
în intervalul comunist aveau gustul fructului oprit. Lucrãri
de antropolgie, psihanalizã, istoria religiilor, politologie,
teologie, istoria mentalitãtilor, istoria comunismului
si Gulagul, memorialisticã, ocultism, scientologie,
S.F., filozofie si cîte alte teritorii ale cunoasterii
au invadat literalmente piata de carte. O "foame"
de informatie acumulatã în atîtea zeci
de ani de cenzurã ideologicã a absorbit într-un
ritm incredibil (mai ales la început, cînd si
preturile erau încã accesibile) tiraje impresionante.
Literatura s-a vãzut "marginalizatã".
Folosesc ghilimelele pentru cã nu cred deloc în realitatea
fenomenului. Cultura românã în comunism a fost
literaturo-centristã. Literatura devenise un fel de rezervatie
naturalã în care se putea descoperi specii dispãrute,
dar numai acolo. Recîstigarea libertãtii
de a scrie n-a fãcut decît sã readucã
literatura la rolul ei firesc.
Am avut nevoie de acest preambul pentru a justifica titlul si
rostul rubricii de fatã. Între miile de tomuri
care ne-au îmbogãtit bibliotecile si creierele
multe sunt realmente de raftul întîi, cãrti
capitale din disciplina respectivã, multe dintre ele abia
acum accesibile cititorului român obisnuit. Din convingerea
cã o revistã de culturã este obligatã
sã dea seama despre un astfel de fenomen extraordinar am
propus aceastã paginã în care voi încerca
o sinteticã semnalizare a celor mai interesante aparitii
(mai noi sau mai vechi, hazardul lecturii are si el un rol
deloc de neglijat) din acele domenii pe care le aminteam mai sus.
Generatia trecutã de 30 de ani care si-a fãcut
studiile în perioada relaxãrii ideologice de dupã
1965 nu poate uita rostul fundamental pe care cîteva colectii:
Studii de la Ed.Univers, Eseuri de la aceeasi editurã,
aparitiile din Editura Meridiane, Romanul secolului.XX si
Meridiane (ulterior Globus) tot de la Univers, Clasicii filozofiei
universale si Bibliotheca orientalis de la Editura Stiintificã
si Enciclopedicã, l-au avut în formarea lor
intelectualã chiar dupã 1971 cînd a reînceput
strîngerea surubului si cînd aceste colectii
au continuat totusi sã aparã (cu cîte
dificultãti!). Atît cît s-a putut, texte
fundamentale din umanioare au format astfel un fundament cultural
care a tinut loc uneori si de profesori si a creat
, alternativa la cretina propagandã oficialã. Prin
extrapolare, mã întreb ce efecte extraordinare va
avea peste nu multi ani aceastã "explozie de
carte" în care tînãra generatie
creste firesc. Existã o frenezie a recuperãrii
bibliografice, s-a nãscut o adevãratã "generatie
Humanitas", cum a fost numitã cu dreptate, existã
eruditi si super-competente în cele mai
exotice discipline academice, chiar dacã "bucurîndu-se"
de totala ignorare (si ignorantã) a presei si,
în consecintã, a publicului.
Nu e putin lucru sã ai pe raftul întîi
al bibliotecii personale ori publice cãrti care decenii
de-a rîndul au fost la index, au circulat în clandestinitatea
xeroxurilor, ba chiar în copii dactilo, se împrumutau
cu parcimonie, numai la prieteni de încredere si "doar
pentru o noapte", ba se fãcea chiar puscãrie
pentru detinearea si comentarea lor. Nu e putin
lucru sã ai la îndemînã integralitatea
operelor lui Mircea Eliade si Ioan Petru Culianu, Eugen Ionescu
si Mircea Vulcãnescu, Emil Cioran si Petre Þutea.
pentru a cita doar pe românii cei mai cunoscuti recuperati
editorial în acesti ani. Îmi amintesc fãrã
sã pot evita oarecare nostalgie cum copiam rînd cu
rînd, paginã cu paginã Aspects du Mythe a
lui Eliade sau Qu'est-ce que la métaphysique? a lui Heiddeger
în sala somptuoasã de lecturã a decedatei,
incendiatei B.C.U. (Biblioteca Centralã Universitarã).
O astfel de trudã nu mai este, slavã Domnului, necesarã
astãzi, cãrtile ne sunt la îndemînã,
totul e ce faci cu ele.
Douã sunt orizonturile temporale din care se hrãneste
acest elan recuperator. O bibliografie ceva mai veche (respectiv
prima jumãtate a secolului) plus una a deceniilor 60-70.
Sã spunem de la Unamuno la Foucault. Si o bibliografie
de strictã actualitate, de ultimul rãcnet, nu mai
veche de cîtiva ani. Ambele directii sunt deplin
justificate si trebuie consumate cu aceeasi intensitate.
Rubrica de fatã nu are pretentii de studiu
specializat, se vrea o semnalare, un indicator informativ si
orientativ într-un hãtis care uneori ia
aspect de junglã si mai ales pentru cititorul tînãr
(destinatarul privilegiat al acestei rubrici), cãruia scoala
e departe de a-i putea oferi o clarã orientare culturalã,
pune suficiente probleme de informare, orientare si valorizare.
Varietatea nu trebuie sã deconcerteze, este tocmai elementul
cel mai îmbucurãtor, unul dintre putinele semne
de normalitate ale metabolismului nostru cultural altfel atît
de sincopat de neputinte materiale, institutionale
sau "mentaliste". Pentru scriitorul de azi a trecut
timpul "suptului din condei". Exercitiul scrisului,
indiferent dacã este vorba despre poezie sau prozã,
a încetat de multã vreme de a mai fi o simplã
chestiune de "talent", devenind un act de cunoastere
a unor subtile si foarte complicate mecanisme de generare
textualã sau de influentare a receptorului. Apoi,
ca intelectual, scriitorul este chemat sã dea niste
rãspunsuri, existã fatã de el niste
asteptãri (justificate sau nu, asta e altã
poveste) ale publicului, ceea ce îi impune o bunã
cunoastere a istoriei, sociologiei, psihologiei colective,
politologiei, sociologiei etc.
Pentru toate aceste motive deschidem în Sinteze Literare
o paginã de prezentare a unor cãrti pe care
ne-am bucura sã le gãsim în raftul întîi
al bibliotecilor a cît mai multora dintre cititorii nostri.
|