O
ÎNTREGIRE BIBLIOGRAFICÃ
"Acesta
e un popor trist. Mi-a spus-o odatã un prieten portughez,
dar n-am vrut s-o cred. Cu cât îi cunosc mai bine
cu atât mã conving cã saudade nu e o inventie
a Coimbrei, a poetilor si a cãlãtorilor romantici.
Portughezii n-au expansiunea meridionalilor, n-au nici un fel
de vehementã, nici un strigãt izbucnit din prea
plin. [
]. Sunt melancolici, zâmbesc întruna,
pierduti, sunt afabili ca toti acei care poartã cu ei o
tristete nelãmuritã, fãrã motiv".
(MEMORII, editia Humanitas, 1991, vol.II, p.78)
Discutia
cazului Mircea Eliade este departe de a se fi stins la noi, fie
si la modul mai frivol al publicisticii. De aceea este de salutat
aparitia unei cãrti a lui Eliade pânã acum
inaccesibilã cititorului obisnuit în afara rarei
editii originare din 1942. Este vorba despre Salazar si revolutia
portughezã, apãrutã initial la Editura Gorjan.
Numai cã
destinul editorial al lui Mircea Eliade
în România este plin de meandre: însãsi
aceastã binevenitã întregire bibliograficã
pune probleme. Ea a apãrut acum la o editurã obscurã,
Scara, (de altfel cu o superficialã "îngrijire"
de editie si multe greseli de tipar). Din câte citim însã
într-o listã de aparitii ale editurii, gãsim
Pentru legionari al lui Corneliu Zelea Codreanu, pe Constantin
Papanace si multe volume de teologie ortodoxã. În
actualul context în care este receptatã personalitatea
lui Eliade nu se putea o apropiere mai nefericitã si recunosc
cã as fi preferat o aparitie filologic serioasã
în seria de la Humanitas, cu un studiu temeinic al lui Handoca
etc. Asa
ne rãmâne textul deloc neimportant
pentru întelegerea tânãrului Eliade, a filozofiei
liderului tulburatei Generatii '27.
Interesul publicului nostru pentru
Portugalia fiind minim, cartea poate fi cititã si pentru
valoarea ei strict informativã. Vom avea astfel imaginea
unei istorii neasteptat de agitate, de instabile, plinã
shakespeare-ian de crime si rãsturnãri politice,
revolutii si tragedii. Dar fireste cã noi vom citi aceastã
carte în primul rând pentru Eliade. Pentru acel Eliade
atât de controversat care îsi etaleazã aici
obsesiile cu fervoarea din publicisticã. Temele principale
ale cãrtii le gãsim enuntate încã din
Prefatã: "este posibilã o revolutie spiritualã?",
credinta cã existã un "destin istoric"
al popoarelor, ce poate fi împlinit numai printr-o "revolutie
moralã si politicã". Politic regãsim
pretutindeni în carte neîncrederea în democratia
parlamentarã, speranta într-o "formã
crestinã a totalitarismului", viziunea unui sistem
politic în care importantã sã fie persoana,
nu individul, un sistem bazat pe iubire, în sens crestin,
valoarea soteriologicã a sacrificiului tinerilor, generatia
care trebuie sã rãscumpere. Moral, se prevede înlocuirea
"cetãteanului" cu "familia", "nucleu
ireductibil al natiunii", iar economic un sistem corporatist,
si acesta un fel de familie a meseriasilor. Ajungând în
Portugalia sub regimul Salazar, Eliade regãseste, cum vedem,
o problematicã ideaticã pe care o conturase încã
din vremea Itinerariului spiritual, o resurectie a spiritualului
de care discipolul lui Nae Ionescu era preocupat. Poate cã
este hazardatã afirmatia, dar entuziasmul sãu în
fata statului salazarian tine de surpriza oricãrui intelectual
autor de constructe mentale atunci când îsi descoperã
utopiile încarnate în real pe neasteptate. Toatã
prezentarea lui Eliade, care se vrea o obiectivã rememorare
de date istorice, nu-si disimuleazã admiratia fatã
de "spiritul intrând cãlare în istorie"
cu care a avut norocul sã se întâlneascã
(vezi si rememorarea din Jurnal a unei audiente prelungite pe
care i-a acordat-o Salazar).
Alte idei pe care le regãsim
aici: organicismul ("stat totalitar si crestin, construit
nu pe abstractiuni, ci pe realitãtile vii ale neamului
si traditiei sale"), în consecintã antieuropenismul,
antimodernismul, constiinta cã numai o elitã poate
salva o natiune, libertatea în limitele iubirii crestine.
Remarcabil mi se pare cã, desi situatia României
nu apare amintitã decât o singurã datã,
în trecere, în Prefatã, este evident cã
realitãtile autohtone sunt permanent prezente în
sufletul autorului. Cum sã citim altfel un pasaj cum e
urmãtorul, fãrã sã avem în vedere
polemica atât de acutã în epocã (dar
si mai târziu, ba si cu unde de soc pânã în
ziua de azi) si la noi dintre autohtonisti si "sincronisti"?
"Este cu atât mai extraordinarã aceastã
creatie, cu cât ea se împlineste la capãtul
unei evolutii politice violent antitraditionale, anticrestine
si pasionat 'europenizante'. Generatii întregi de tineri
portughezi - unii dintre ei de bunã credintã, altii
pur si simplu din snobism sau secetã sufleteascã
- au dorit sã scoatã Portugalia din matca ei traditionalã
si s-o transforme într-o 'tarã europeanã'.
Cartea de fatã istoriseste eforturile acestor oameni si
rezultatele lor. Când Portugalia republicanã si democraticã
a voit sã 'intre' în Europa, mizeria moralã
si haosul administrativ atinseserã proportii nebãnuite
[
]. O sutã de ani s-a zbãtut Portugalia sã
devinã o tarã europeanã, împrumutând
din dreapta si din stânga, imitând îndeosebi
modelele pariziene, si mult sânge a curs ca sã se
punã capãt 'spectrului reactiunii' [nota mea: sã-l
fii bântuit pe Eliade, mãcar în subconstient,
celebra replicã a lui Conu Leonida: "ca un strigoi
în întunerec reactiunea a prins iar la limbã
"?
Tare as vrea sã stiu], care însemna traditie, monarhie,
crestinism. Iar când ideile generoase triumfaserã
si Portugalia devenise o tarã, cel putin prin Constitutie,
întocmai ca celelalte tãri europene - singura recompensã
a fost refrenul 'Encore une revolution en Portugal!
"
Sunt cuvintele unui om de dreapta, desigur, un apãrãtor
hotãrât al valorilor traditionale.
De aceea, desi, cum spuneam, realitatea
româneascã nu este niciodatã amintitã
mãcar în trecere, este evident cã Portugalia,
respectiv Salazar, devin pentru Eliade Modelul prin excelentã.
Un model moral si politic. Iar cartea pare scrisã nu numai
de un intelectual si diplomat preocupat sã facã
mai bine cunoscute în tara de origine realitãtile
tãrii unde este atasat, ci de un moralist si filosof al
istoriei care propune cu discretie dar cu incisivitate un model
de om politic, de societate, de reactie adecvatã (crede
el) la somatiile atât de acute ale unei istorii pregãtite
sã-si declanseze teroarea.
Descrierea istoricã începe
cu secolul al XIX-lea, prag istoric, ca si la noi, al unei încercãri
de modernizare radicalã a Portugaliei, sub influenta Luminilor,
a Revolutiei Franceze si a Masoneriei, amintitã de numeroase
ori cu inflexiuni mereu negtive. Istoria mai veche a tãrii
este rezumatã în numai câteva rânduri,
pentru cã pe autor îl intereseazã acest moment
de rãscruce. Rãscruce la care tara are de ales între
"demoliberalism", cum îl numeste Eliade, si un
sistem bazat pe traditia regalistã, elitistã si
ecleziasticã. Un rol important îl are asa numita
"Generatie de la Coimbra". Prilej pentru Eliade de a
medita la rolul intelectualui în politicã: "Poate
nicãieri ca în Portugalia, scriitorii si cãrturarii
n-au avut un rol politic atât de important, fie direct,
prin activitatea lor politicã, fie indirect, prin cãrtile
lor. Republica portughezã e, în parte, opera literatorilor".
De altfel, monografistul observa mustrãtor cã: ""Europa"
nu poate fi convenabil asimilatã decât de elite;
mai precis, numai câteva personalitãti îsi
pot îngãdui sã asimileze geniul uneia sau
mai multor culturi europene, rãmânând ele însesi
[sic!] si continuând sã creeze în spiritul
neamului lor". Prima jumãtate a cãrtii descrie
aceastã perioadã de pânã la Salazar.
Numele lui apare abia din capitolul VIII. Ascetic, om care nu
îsi doreste puterea dar care se simte chemat de o misiune,
gata de sacrificiu, inteligent, fãrã darul oratoriei,
de aceea direct în exprimare, punând pe primul plan
valorile moral-religioase, având cultul familiei, "filosof
catolic, care crede [
] în primatul spiritualitãtii
si în forta creatoare a spiritului", dar si om de finante
care redreseazã aproape miraculos bugetul, politician care
a pãstrat mica Portugalie în neutralitate, cam acesta
este personajul pe care îl admirã Mircea Eliade.
Nu este cazul sã intru în
mai multe amãnunte ale istoriei tãrii si ale personalitãtii
conducãtorului ei. Cartea aceasta va suscita, bãnuiesc,
destule controverse printre cei hotãrâti sã
incrimineze fascismul de care Mircea Eliade nu s-ar fi dezis niciodatã.
Este oricum o carte lãmuritoare pentru conceptia etico-politicã
a autorului de atunci. Fascinatia modelului este limpede, fãrã
sã omitem atractia culturalã pe care tara o exercitã
pentru eruditul profesor si de care dã seama Jurnalul.
Când vom avea tipãrit (se pare destul de curând)
în întregime si Jurnalul portughez pe care Eliade
l-a tinut în anii misiunii sale la Lisabona, vom putea discuta
cu sigurantã si mai nuantat admiratia sa pentru Salazar
de care aceastã lucrare circumstantialã si socotitã
neimportantã în bibliografia savantului depune mãrturie.
Abia scãpat din Londra bombardatã, cei patru ani
petrecuti în Portugalia sunt o perioadã fertilã
si pentru eruditul istoric al religiilor. Este ceea ce conteazã
pânã la urmã. Dupã ce toatã
vara intelectualii nostri s-au rãzboit cu dna.Lavastine
pentru ignobila sa executie publicã la care i-a supus pe
cei trei corifei români de la Paris, iatã avem acum
o restituire bibliograficã incitantã despre care
astept dezbateri la fel de furtunoase.
|