ELITA
NU ESTE O CAFEA AMARÃ
Este deja un truism al analizelor istorice ori politologice asertiunea
cã scopul prim si punctul fundamental al ideologiei comuniste
sunt desfiintarea elitelor. Nu numai a celor intelectuale (la
care ne duce imediat gîndul), ci a tuturor elitelor profesionale:
de la tãrani ("chiaburii"), pînã la meseriasi, muncitori,
juristi, muncitori, medici, militari, politicieni, economisti,
preoti, diplomati, profesori de la toate nivelurile scolare, negustori,
functionari...Plus jocurile combinatorice nesfîrsite dintre aceste
categorii. Partea perversã a faimoasei lozinci a Revolutiei Franceze:
Libertate, Egalitate, Fraternitate este, desigur, egalitatea.
Cuvîntul se preteazã atîtor definitii divergente, încît mã obligã
sã-l ocolesc. Ideologile non-egalitariste anuleazã ierarhizarea,
ordonarea pe verticalã a societãtii. Iar nivelarea nu se poate
face decît la nivelul cel mai de jos. Este impasul în care ajunge
inevitabil orice egalitarism. Nu este în intentia mea de a recapitula
aici metodele prin care comunismul a pus în practicã aceastã nivelarea,
decapitînd elitele. O bibliografie impresionantã ne stã la dispozitie.
Observ doar cã actiunea a reusit cu asupra de mãsurã. Cine-si
aruncã ochii roatã prin realitãtile românesti ale ultimului
deceniu poate explica grava degringoladã, lipsa oricãrei articulatii
a politicilor de tot felul printr-o gravã crizã a elitelor. Avînd
drept corolar proliferarea de facturã bacterianã a pseudoelitelor.
~n veacul împlinitor al XIX-lea Titu Maiorescu afirma cã, decît
o institutie asezatã pe o temelie falsã, mai bunã e lipsa acelei
institutii. Iar Eminescu sustinea cã o barbarie curatã este mai
bunã decît semibarbaria. Tot astfel, am putea demonstra cã o pseudoelitã
(cum este cea pe care a secretat-o de la un moment dat comunismul)
este mai rea decît lipsa unei elite. Cunosc insi care, în numele
acestui slogan egalitarist intrat în sînge, sunt gata sã scoatã
pistolul atunci cînd aud de elite.
Unu: elita nu se (auto)proclamã, ci se construieste. Doi: constructia
aceasta cere timp, slefuirea neîntreruptã pe parcursul mai multor
generatii. Tocmai de aceea "întreruperea lantului trofic"
petrecutã dupã 1944, de-capitarea României este cea mai
gravã catastrofã din istoria noastrã: pentru cã refacerea unei
elite autentice ( care nu înseamnã pur si simplu insi scoliti
la mari universitãti occidentale, ci mult mai mult decît atît)
este sarcina cea mai grea a prezentului: pentru cã ea presupune
un proiect coerent, întins pe o lungã duratã. Adicã tocmai ingredientele
care se pare cã lipsesc la modul acut din chimia sufleteascã a
românului. Dacã privim retrospectiv un interval cuprins
conventional între 1820 si 1920, putem accepta fãrã compromisuri
cãla sfîrsitul lui România avea constituitã o elitã competitivã.
Acum procesul trebuie luat de la capãt. Va dura încã un veac?
L-as cita pe Johny Rãducanu rostind aforistic: a fi om înseamnã
a fi educat! Elita nu înseamnã pur si simplu diplome de excelentã
profesionalã, cît aceastã pîrdalnicã de educatie a cãrei lipsã
ne zgîndãre cotidian nervii. Numai cã, dacã ideologia de sorginte
luministã a pasoptistilor propunea o societate structuratã pe
verticalã, cu o demofilie întelegãtoare a conducãtorilor, acum
comunismul rezidual extrem de puternic în mentalul public "de
la vlãdicã pînã la opincã" se opune din rãsputeri constituirii
unei elite autentice, fie ea si incipientã. Trei: elita presupune
depãsirea unui anume egoism al afirmãrii individuale, subordonatã
unei actiuni convergente de grup (vezi eterna chestiune a generatiilor)
în vederea atingerii unor obiective de interes general (desueta
"misie" a pãrintilor fondatori ai statului român).
Cu riscurile inerente ale gregarismului si clientelismului politic,
ale luptelor la baionetã pentru preeminentã între diferitele grupuri
de influentã.
De aici frustrarea pe care au afisat-o si o afiseazã multi intelectuali
de indubitabilã valoare fatã de G.D.S. -ca sã dau un singur exemplu-
grup care a fãcut greseala de a se constitui ca o societate închisã,
trezind inevitabil adversitatea celor "rãmasi la usã".
Chiar dacã nimeni de aici nu a spus - contrar a ceea ce sustine
un folclor resentimentar - "noi suntem elita", senzatia
indusã în public asta a fost. Societatea noastrã rãmîne în subconstientul
ei una profund plebeeanã, în sensul negativ al cuvîntului. Contraselectia
consecventã si tenace, perfectionatã printr-un sistem diabolic
în comunismul dejisto-ceausist, se continuã în forme subtile dar
teribil de eficace si dupã 1990. "Fuga creierelor" este
provocatã nu neapãrat de indigenta materialã, cît de politizarea
excesivã si atotdevoratoare care anuleazã din fasã constituirea
unei elite eficace, a unei meritocratii. Demofilia obligatorie
pentru o elitã bine structuratã este înlocuitã de surogatele periculoase
care sunt demagogia si populismul. De aceea "poporul"
(ghilimelele unei imposibile conturãri) priveste cu maximã suspiciune
firavele nuclee ce încearcã sã coaguleze o elitã. Sau, în cel
mai bun caz, cu o ucigãtoare indiferentã. Ceea ce nu împiedicã
nicidecum ca toate neîmplinirile societãtii românesti sã-i
fie atribuite elitei ca o culpã fundamentalã.
Pentru cei mai multi elita nu-i decît numele unei cafele amare.
Care nici mãcar nu ne trezeste, ne promite doarm, din cînd în
cînd, niste cîstiguri fantasmagorice.
4 iunie 2002
|