Asa numeste Jean-François
Revel marea schismã intelectualã a începutului
de mileniu în care, dupã ce îi fusese acceptat
falimentul în anii '90, comunismul pare cã revine
"en fanfare". Analiza sa poartã titlul: MAREA
PARADÃ si subtitlul "Eseu despre supravietuirea utopiei
socialiste". Revel este unul dintre cei mai importanti "dezvrãjitori"
ai gîndirii contemporane, deopotrivã claritatea ideii,
stilul casant si curajul de a gîndi împotriva curentului
fiind calitãtile care îl fac atît de seducãtor
încît, vorba lui Dan C. Mihãilescu dintr-un
recent numãr din L.A.& I., esti tentat sã-i
dai lui cuvîntul si sã citezi cît mai mult.
Întrebarea la care încearcã sã rãspundã
Revel în aceastã carte recentã (apãrutã
în anul 2000 la Plon) este: ce s-a întîmplat
cu comunismul dupã ce i-a fost decretat oficial decesul?
Asta pentru cã, spre stupoarea optimistilor din Vest (si
mai ales a noastrã, a celor din Est!), cadavrul pare a
se simti neasteptat de bine si dã chiar semne de revigorare.
Cum e posibil? - se întreabã gînditorul, si
analiza lui încearcã sã explice acest nefericit
"miracol". Nu numai cã stînga nu s-a pocãit
dupã ce marile tabuuri au cãzut odatã cu
Zidul ("
ceea ce marcheazã falimentul comunismului
nu e cãderea Zidului de la Berlin în 1989, ci construirea
lui în 1961. Ea demonstra cã 'socialismul real' atinsese
un atare nivel de descompunere încît era silit sã-si
închidã populatia ca s-o împiedice sã
fugã" - frazã lespede, sub care ar trebui sã
zacã lesul supremei iluzii a secolului XX), dar a devenit
mai trufasã. Discursul lui Revel este deopotrivã
unul istoric, politologic si filozofic. El constatã cã,
dupã ce a devenit evident în anii '80, esecul politic,
economic si ideologic al comunismului si dupã colapsul
Uniunii Sovietice si al satelitilor ei, falimentul nu este asumat.
"Desi a încetat sã mai fie aplicat, comunismul
e din ce în ce mai putin condamnat. Desi este aproape universal
condamnat, liberalismul e din ce în ce mai aplicat"(p.9)
rimeazã cu: "Într-o epocã ce venereazã
încã 'sensul istoriei', faptul de a-l fi înteles
atît de putin ar face dovada unui faliment cultural absolut
sau, ceea ce ar fi poate mai rãu, , al unei lipse de onestitate
învederate în raportarea la adevãr, sechelã
indelebilã a educatiei totalitare a gîndirii"(p.8)
"Paradã" este luat în aceastã carte
în dublu sens: cel de "apãrare" dar si
cel pe care nouã ni-l evocã foarte bine "defilãrile"
de odinioarã de la 1 Mai sau 23 August.
Scriu aceste rînduri în
ajunul zilei de 11 septembrie, cu semnficiatia ei de-acum (post)istoricã,
cînd abia s-a încheiat, fãrã rezultate
concrete, "parada" de la Summitul Mondial pentru Dezvoltare
Durabilã de la Johannesburg, cînd Europa si America
sînt din nou în disputã privind un atac preventiv
împotriva Irakului, cînd Germania este în pragul
unor alegeri foarte importante, cînd se apropie summitul
de la Praga care va decide o nouã extindere a N.A.T.O.,
cînd controversa dintre S.U.A si Europa în legãturã
cu rolul Curtii Penale Internationale este mai vehementã
ca oricînd
toate acestea fiind evenimente ce pot fi
citite foarte insteresant prin grila oferitã de analizele
lui Revel. El demonteazã pas cu pas marile lozinci si stereotipuri
de gîndire ale stîngii. La noi s-a tot vorbit de un
"proces al comunismului", este ceea ce face, din punct
de vedere intelectual, Revel. "În loc sã adopte
- cum ar fi fost normal - o pozitie defensivã, ea [stînga]
s-a arãtat de la început ofensivã. Evenimentul
ce ar fi trebuit sã-i marcheze ceasul cãintei în
rîndul complicilor care sustinuserã, ajutaserã
sau toleraserã comunismul, s-a transformat într-un
rechizitoriu îndreptat împotriva perversilor care
îndrãzneau sã afle în crimele si esecurile
sistemului o vagã dovadã a nocivitãtii sale.
Comunismul s-a sfîrsit, ni se va spune, dar cîti oameni
minunati a mobilizat! Ce se va alege de noi fãrã
acest ideal? Oricum, liberalismul e mai rãu, e limpede.
Ne vom resemna oare cu o politicã 'pragmaticã' de
sinstrã 'gestionare', lipsitã de orizontul sublim
al sperantei revolutionare?"(p.16) Mecanismele unui asemenea
tip de gîndire sînt desfãcute cu minutiozitate.
1) ruptura real - ideal: comunismul este o teorie minunatã
care a fost întinatã de cei care l-au pus în
practicã (splendidã intruziune a "idealismului"
într-o teorie care se vrea "materialist-dialecticã"!):
"Anticomunismul rãmîne deci blamabil, oricît
de negativ ar fi bilantul comunismului"(p.19). 2) Diferentierea
dintre Lenin si Stalin (cel de-al doilea fiind cel care aduce
caracterul criminal al comunismului). 3) Chiar cînd sînt
recunoscute cu jumãtate de voce, crimele comunismului rãmîn
nepedepsite, pentru cã orice imputare adusã comunismului
te transformã într-un
fascist. 4) De îndatã
ce crimele unui regim comunist sînt dezvãluite (Coreea
de Nord, unele state africane sau din America Latinã),
acesta înceteazã subit sã mai fie comunist.
5) Stîngii i se datoreazã cîstigarea drepturilor
de cãtre muncitori. 6) Compararea genocidului nazist cu
cel comunist este o
crimã. 7) Marele dusman rãmîne
liberalismul, acuzat de toate relele, pînã si de
a impune o "gîndire unicã". 8) Dacã
existã o condamnare unanimã a negationismului crimelor
naziste, nu existã în schimb nici o punere în
discutie a negationismului crimelor regimurilor de "democratie
popularã". 9) Isteria antiliberalã face pandant
cu cea antiamericanã. Dînd numeroase exemple din
presã, emisiuni televizate, reactii ale mediei, ale unor
politicieni si intelectuali occidentali ("strutii subventionati")
la diferite evenimente ale istoriei postcomuniste, Revel ilustreazã
abundent asemena sofisme imorale. "Dupã ce comunismul
a fost spãlat de crimele sale, sau cel putin dupã
ce chipul i-a fost spoit cu un strat superficial de inocentã,
poate începe a doua fazã a operatiunii 'marea paradã':
reabilitarea lui democraticã, ce trece, aidoma oricãrei
argumentãri marxiste, asezate pe baze sãnãtoase,
prin reabilitarea sa economicã".(p.18)
Cum a fost posibil? - este întrebarea
care ne pîndeste permanent din subtext. ªi explicatia
lui Revel nu e deloc una idealistã: "
la numerosi
oameni existã ceea ce am numit cîndva dezideratul
totalitarismului sau ispita totalitarã" (p.216), "Existã
în orice societate, inclusiv în societãtile
democratice, o importantã proportie de bãrbati si
de femei care urãsc libertatea - si deci adevãrul.
Aspiratia de a trãi în cadrul unui sistem tiranic,
fie pentru a participa la exercitarea acestei tiranii, fie, lucru
mai straniu, pentru a o îndura, este o cauzã fãrã
de care ar fi inexplicabilã aparitia si dãinuirea
regimurilor totalitare în tãri dintre cele mai civilizate,
precum Germania, Italia, China sau Rusia de la începutul
secolului XX, cea din urmã nefiind deloc natiunea de sãlbatici
descrisã de propaganda comunistã" (p.85), pentru
a vorbi mai departe despre un totalitarism informal pe care-l
rîvnesc unii dintre intelectuali în sînul societãtilor
democratice. Trei sînt caracteristicile ideologiei totalitare
sintetizate de Revel: a) ignorarea voluntarã a faptelor;
b) capacitatea de a trãi în contrast cu propriile
principii si c) refuzul de a accepta cauzele esecului. Turnesolul
care îi slujeste filozofului pentru descifrarea acestor
tipuri de reactii este aparitia Cãrtii negre a comunismului,
precedatã de cãrtile lui Soljenitîn si de
Trecutul unei iluzii a lui François Furet. Descrierea linsajului
mediatic la care au fost supusi autorii Cãrtii negre
este doar un exemplu foarte edificator. Cu o vervã neobositã
(as recomanda cititorului curios citirea împreunã
cu celelalte douã cãrti traduse tot la Humanitas:
Revirimentul democratiei - 1992 - si Cunoasterea inutilã
-1993) Revel desface mecanismele marii iluzii criminale care,
alãturi de fascism si nazism, a marcat secolul XX. Cazul,
materialul didactic, pe care face numeroase aplicatii ale celor
nouã puncte enumerate mai sus este Franta, pentru care
nu are deloc cuvinte mãgulitoare: Franta "un caz monstruos"
(p.240), care "
constituie în Europa unul din
laboratoarele de vîrf pentru producerea de stratageme menite
sã respingã, ba chiar sã rãstoarne
învãtãmintele experientei; sau chiar sã
le accepte, dar cu o asemenea întîrziere si o asemenea
rea-vointã încît beneficiile ce rezultã
din acceptarea adevãrului sã fie reduse la zero"
(p.27)
Cartea mi se pare scrisã sub
semnul unei mirãri aproape personale: cum de nu vedem niste
adevãruri atît de evidente? Ideologia care orbeste
fiind de vinã. Primele capitole se ocupã tocmai
de aceastã turnurã neasteptatã pe care au
luat-o lucrurile dupã 1980 în douã etape:
1980-1990, prãbusirea regimurilor socialiste; 1990-2000,
ascunderea cu succes a consecintelor acestor regimuri. "Sunase
ceasul judecãtii pentru comunismul înteles ca doctrinã
[
] Astfel, comunismul provocase mizerie, nedreptate, si
masacre nu sub imperiul unor trãdãri sau ghinioane
întîmplãtoare, ci prin însãsi
logica adevãrurilor sale profunde. Aceasta era revelatia
anului 1990. Dincolo de comunismul real, istoria condamna ideea
însãsi de comunism"(p.18) "În privinta
falimentului practic, ca si în aceea a responsabilitãtii
morale, prima miscare a stîngii , imediat dupã prãbusirea
imperiului sovietic, a fost, între 1990-1993, sã
se sustragã de la orice examinare istoricã serioasã
si de la orice examen de constiintã. Dupã cîteva
schite de revizuire criticã, fãrã nici o
cãintã însã, usa întredeschisã
cãtre onestitatea intelectualã a fost trîntitã
cu brutalitate" (p.24)
O a doua chestiune este cea care
a cumulat deja o impresionantã bibliografie (inclusiv cu
consecinte românesti): raportul fascism - comunism. Aici
Revel face mai întîi o necesarã distinctie
între fascism si nazism, arãtînd cã
folosirea indistinctã a acestor termeni nu este deloc inocentã,
fiind manipulatã tot în interesul stîngii.
Diferentele sesizate de politologul francez ar fi: a) fascismul
mussolinian nu duce la retrîngerile libertãtii de
exprimare la nivelul pe care-l practicã nazismul; b) fascismul
nu a practicat masacrele în masã; c) Fascismul nu
a avut, contrar a ceea ce spun prejudecãtile, un caracter
antisemit atît de virulent precum nazismul. Existã,
sigur, si asemãnãri esentiale: ambele ideologii
se doresc revolutionare, sînt puternic ostile liberalismului,
burgheziei si democratiei parlamentare. Dar asemãnãrile
cele mai frapante sînt, spre oroarea stîngii, cele
dintre hitlerism si socialism, vezi pp. 99 s.u. Marele economist
Ludwig von Mises descoperã cã opt din cele zece
mãsuri preconizate de Marx în Manifestul Partidului
Comunist (1847) au fost realizate punct cu punct de cãtre
nazisti. Iatã, în oglindã, si douã
fapte: o mãrturisire nãucitoare a lui Hitler: "Eu
nu sînt doar cel care a învins marxismul [
]
ci si acela care l-a înfãptuit. Am învãtat
multe de la marxism si nu caut sã ascund acest lucru. Ceea
ce m-a interesat si m-a edificat la marxisti sînt metodele
lor. Pur si simplu am luat în serios proiectele timide ale
acestor suflete de mici negustori si de dactilografe. Întreg
national- socialismul se aflã aici. Ia aminte: cluburile
muncitoresti de gimnasticã, celulele din întreprinderi,
procesiunile grandioase, brosurile de propagandã scrise
anume ca sã fie pe întelesul maselor. Aproape toate
mijloacele astea noi de luptã politicã au fost inventate
de marxisti. Eu n-am avut decît sã mi le însusesc
si sã le dezvolt ca sã-mi procur arma de care aveam
nevoie
" (p.103) La rîndu-i Stalin îl prezenta
pe Beria lui Roosvelt, cu un nemaipomenit cinism, drept "Himmler
al nostru"; si chiar dupã rãzboi nu s-a dat
înapoi sã angajeze specialisti germani în camere
de gazare. Ce se poate spune dupã toate aceste fapte? "Ele
aratã cã explicatia aderãrii la comunism
din necesitatea combaterii nazismului nu este decît o imposturã.
Nu vom întelege nimic din disputa asupra înrudirii
dintre nazism si comunism dacã pierdem din vedere faptul
cã ele se aseamãnã nu doar prin consecintele
lor criminale, ci si prin originile lor ideologice. Sînt
veri primari pe linie intelectualã.[
] Deosebirea
pe care am stabilit-o mai sus între totalitarismul direct
(care anuntã de la început ce vrea sã înfãptuiascã),
asa cum e nazismul, si totalitarismul mediat de utopie (care anuntã
opusul a ce vrea sã facã), asa cum e comunismul,
devine asadar secundarã, atîta vreme cît, pentru
cei care îndurã regimurile respective, rezultatul
este acelasi în ambele cazuri. Trãsãtura fundamentalã
o reprezintã, la ambele sisteme, faptul cã liderii,
încredintati cã detin adevãrul absolut si
cã guverneazã desfãsurarea istoriei pentru
întreaga umanitate, se simt îndrituiti sã-i
distrugã pe disidentii reali sau potentiali, sã
distrugã rasele , clasele, categoriile profesionale sau
culturale care li se par cã se opun realizãrii proiectului
suprem
". (p.102) Sînt aduse astfel în
scenã argumente pentru care, cum spusese Alain Besançon,
hipermnezia nazismului nu scuzã amnezia comunismului. Iar
legat de similitudinea originarã a celor douã ideologii
criminale ale secolului XX, atacînd memoria înjumãtãtitã,
Revel afirmã: "E de neînteles de ce negativismul
si contestarea crimelor împotriva umanitãtii ar reprezenta
delicte penale cînd e vorba de crimele naziste, dar nu si
cînd e vorba de cele comuniste" (p.85) Cît despre
cei ce îndrãznesc sã nu accepte o eticã
pe jumãtate, o "memorie strecurãtoare",
ei sînt acuzati de cei interesati cã "reaprind
rãzboiul rece". Cimitirele comuniste (care sînt,
în realitate, de cele mai multe ori, în veci anonime
gropi comune) sînt, spune Revel ironic "cimitire progresiste".
O a doua temã a cãrtii
o constituie raportul dintre socialism si liberalism, acesta din
urmã vinovat din oficiu pentru toate relele lumii. Autorul
observã mai întîi cã este nepotrivit
sã opui liberalismul socialismului ca o ideologie, deoarece
liberalismul nu a fost niciodatã o ideologie. El nu vrea
sã construiascã o societate perfectã, doar
se întreabã cum se poate ameliora o anume situatie
prezentã. Una din marile perversiuni ale anilor '90 a fost
aceea de a pune neîmplinirile din economiile tãrilor
în care socialismul real fusese înmormîntat
pe seama unui exces de liberalism. Este celebra politicã
a lui "da, dar
". Nu se mai putea apãra
direct comunismul, pentru cã esecul sãu economic,
politic si cultural (ca sã nu mai vorbim de crimele sale)
devenise manifest. Atunci s-a trecut la o apãrare indirectã,
afirmîndu-se cã liberalismul este si mai rãu.
Excesului de liberalism îi sînt imputate dezastre
datorate în realitate excesului de reglementare. Pentru
stînga, adaugã Revel, revenirea la putere a comunistilor
în Est n-a însemnat în realitate un triumf,
o adeverire, pentru cã, paradoxal, n-a însemnat si
revenirea la putere a comunismului, întrucît realitatea
i-a obligat pe noii conducãtori sã punã în
lucrare mãsuri de ordin liberal. Parcã ne sunã
cunoscut, nu? "Trebuie sã suferi de halucinatii ca
sã vezi o economie de piatã în economia nomenklaturisto-mafiotã
a Rusiei, unde, tocmai, piata este totalmente denaturatã
prin dominarea societãtii de cãtre oligarhia oamenilor
politici si de afaceri" (p.49) Parcã ne sunã
cunoscut, nu?
Cum spuneam, fobia antiliberalã
este inevitabil legatã de antiamericanism. De altfel termenul
de "liberalism" nu poate apãrea în discursul
public decît însotit de epitete gen: sãlbatic,
visceral, turbat etc. Ne întîlnim aici cu o temã
de o acutã actualitate: raportul Europa (în redefinire
si reasezare a axelor) si America, rãmasã singura
supraputere, rol greu de asumat. "Marea problemã care
ne stã în fatã nouã, europenilor, la
începutul sec.XXI, este de a sti dacã vom putea sã
redobîndim autonomia politicã pierdutã la
1 august 1914, în prima zi a primului rãzboi mondial".
(p.286) si "De la prãbusirea Uniunii Sovietice, pentru
prima oarã dupã optzeci de ani, Europa de azi se
aflã confruntatã cu propria sa autonomie si pe deplin
rãspunzãtoare de soarta sa, împotriva vointei
sale. Epoca protectiei americane însotitã de antiamericanism
era foarte confortabilã, atît din punct de vedere
politic cît si din punct de vedere psihologic. Ea este însã
o epocã revolutã". (p.287) De altfel, foarte
recent academicianul francez a publicat o carte pe aceastã
temã: L'obsession anti-américaine. Cu subtitlul:
Son fonctionnement, ses causes, ses inconséquences.
Am încercat sã rezum
cît am putut temele, argumentele si exemplele pe care Revel
le dã în aceastã carte pentru cã mi
se pare o carte scrisã pentru România. Cred cã
nu existã prejudecatã, idee falsã, cecitate
ideologicã, dintre cele combãtute aici de academicianul
francez si care sã nu aibã preeminentã în
discursul nostru public. De aceea traducerea lui Revel este mai
mult decît un simplu act de culturã, e unul de igienã
spiritualã superioarã. ªi mã întreb
dacã în România cineva care ar fi scris cu
atîta necrutare despre realitãtile miscãrii
intelectuale nationale ar fi putut deveni membru al Academiei.
O simplã întrebare
fãrã nici
un rãspuns în viitorul previzibil. Pentru cã
Marea Paradã continuã cu surle si tobe ideologice.
ªi cine parcurge presa noastrã nu poate sã-si
reprime strãmosescul îndemn: defilati, bãieti,
defilati! Doar cã mai rãsfirati!
|