CUM DANSEAZÃ FILOZOFII
Între
paginile 152-156 ale Jurnalului sãu (Usa interzisã,
Humanitas, 2002),Gabriel Liiceanudescrie cu o minutie descumpãnitoare
felul cum, vizitând împreunã cu niste prieteni
un amfiteatru din vecinãtatea Heidelbergului, se dedã
cu un instinct ludic si histrionic fãrã gres unui
dans straniu, ritualic, "hermeneutizat" pentru cititor,
descompus în fiecare gest. Este o "isterie ludicã",
un gest pur de bucurie fizicã (numai fizicã?) retrãitã
scriptic în actul descrierii. Iar în ultimele pagini
îl vedem din nou baletând, alãturi de Andrei
Plesu, de astã datã Lacul Lebedelor (!). Iatã
cã si filozofii danseazã - si-or fi spus cititorii
cãrtii, si pesemne acesta a fost si unul dintre motivele
(subiacente) pentru care un juriu prestigios a decretat-o "cartea
anului". Pe bunã dreptate, de altfel. Nu vezi oricând
un filozof ce pãrea întruchiparea "seriosului"
kierkegaard-ian dansând, gãtind feluri sofisticate,
asortând vinuri rare, consiliind expert despre cele mai
bune mãrci de pantofi. ªi fãcând-o cu
aceeasi seriozitate. Perceput adesea ca un Jupiter tonans, un
iacobin intratabil, îl aflãm aici pe Liiceanu ca
pe un eu (ultra)vulnerabil, bolnav de "piatrã la suflet",
melancolic si ludic. Este, într-adevãr, cartea în
care, spre surpriza repetatã în mai toate comentariile
care i s-au fãcut, Liiceanu danseazã cel mai mult,
fãrã a rãmâne prin aceasta mai putin
filozoful minat de morbul luciditãtii. Ne atrage atentia
asupra acestei întelegeri chiar încheierea paragrafului
citat la început: "Când am revenit acasã,
cuprins de remuscãri în fata recentelor mele histrionisme,
le-am citit, lui Cãtãlin si Bogdan, câteva
pagini despre 'cod' în filozofie, despre sensul 'existential'
al jurnalului, despre revenirea în trecut - palid symposion
compensativ, menit sã rãspundã, în
alt plan, la destrãbãlarea mea ludicã de
la Heiligenberg".(p.156) Dansul capãtã semnificatie
numai citit dinspre acest symposion, altfel ar fi însemnat
într-adevãr o simplã destrãbãlare.
Acest joc pe douã nivele simultan, fãcând
sã se întâlneascã aparent ireconciliabilele,
dã frumusetea si interesul, ba chiar si autenticitatea
intelectualã a jurnalului de crizã.
Cãci este, cum o mãrturiseste diaristul în
mai multe rânduri, jurnalul unei grave depresii, terapie
prin scris ego-centric, regãsire sau repunere în
miscare a "sistemului de iluzii" fãrã
de care viata ne devine in-suportabilã. "Jurnalul
meu nu este o luptã cu Timpul, nu este amprenta pe hârtie
sau masca mortuarã a vietii mele, ci un suprem exercitiu
de exorcizare, de scoatere la aer si luminã a continuturilor
lenese din mine, aruncate alandala într-o cãmarã
fãrã ferestre, reziduuri enorme, adunate de-a lungul
anilor prin amânãri repetate ale momentelor când
trebuia sã fac curat. Din acest punct de vedere jurnalul
este solutia pe care am gãsit-o pentru a putea continua
sã trãiesc. (p.145) "
prelucrarea formalã
a unei cumplite depresii, un tipãt modulat si trecut pe
portativul unei expresii care mã reprezintã"
(p.289) Cuvinte mari? Mai degrabã o mizã mare, asa
cum au toate cãrtile lui Liiceanu. Nici vorbã de
renuntarea la uneltele filozofiei, de abandon sau regret al Cãii
cu unul din capete la Pãltinis. De aceea, desi sunt prezente
din belsug anecdoticul (scene absolut antologice, povestite cu
o evidentã plãcere a detaliului si a "punerii
în scenã" precum cele cu Ieruncii, cu colegul
"logician" care îsi trateazã colegii cu
must, apoi le explicã originalul proces de fabricatie,
cu palma & berea ce rãsplãteau o formulã
fericitã gãsitã pentru traducerea heideggerianã,
cu turneul de lansare al albumului cu Regele Mihai, cu modul în
care îl cunoaste pe Vlad Zografi etc.etc.), ludicul, portretul
sarjat, notatia liricã, delectarea gastronomicã,
nimic din acest jurnal nu are un aer de frivolitate. De altfel,
desi ultima însemnare din jurnal este datatã 2 octombrie
2002, cartea era deja în librãrii în noiembrie.
"Amãnunt" care intrã în chiar sensul
ultim al cãrtii. Este, probabil, un record de vitezã
a publicãrii unui jurnal, nu stiu dacã pe plan mondial
dar sigur la noi, de obicei acestea au prin chiar conditia lor
o distantã suficient de mare între momentul scrierii
si cel al publicãrii. Rapiditatea aceasta nu se explicã,
cred, prin vreo vanitate auctorialã, cât printr-un
sentiment al urgentei. Dacã scrierea jurnalului a avut
o functie terapeuticã, mã întreb care a fost
functia acestei urgente publicãri a sale. O vom afla probabil
din urmãtorul volum
În comentariul pe care-l
fãceam în AXIOMA din august 2002 la precedenta carte
a lui Liiceanu, Declaratie de iubire, insistam pe calitãtile
exceptionale de scriitor (în sensul de mânuitor al
limbii) ale acestuia. Fãrã sã bãnuiesc,
fireste, în ce mãsurã scriitura acestui jurnal
îmi va adeveri observatia. Liiceanu face parte din acea
specie pe cale de disparitie (vezi.p.99) a celor care se opun
vulgarizãrii, degradãrii maladive a limbii române.
Desi
"Niciodatã, scriind, nu am fost mai departe
de literaturã. Eram pacient, încercam sã-mi
fiu medic si foloseam cuvintele asa cum foloseste un credincios
mânerul spadei, ca o cruce improvizatã ridicatã
în fata unui spectru". (p.8) El scrie cum se scria
în interbelic, dincolo de orice ideologie, limbajul are
o greutate, o densitate pe care la putini autori contemporani
o gãsesti.
Este, asadar jurnalul unei grave depresii, al unui impas existential
care nu se poate rezolva decât prin revenire la sine, prin
regãsirea "vibratiei" de care vorbeste la un
moment dat. Temele sale sunt: autoanaliza (fireste!), sentimentul
patern (poate cele mai frumoase pagini din literatura noastrã
despre vinile si mândriile unui tatã, scena în
care Liiceanu , aflat în Germania, colindã, în
asteptarea fiului de 9 ani, magazinele de jucãrii pregãtindu-se
pentru aceastã întâlnire este literalmente
una cutremurãtoare), Noica, Heidegger, prietenia cu Plesu,
cu sotii Monica Lovinescu si Virgil Ierunca (din nou pagini antologice,
de adãugat celor din Declaratie de dragoste), relatia maestru-discipol,
bãtrânete, Cioran - în special strania sa poveste
de dragoste la senectute cu Friedgard Thoma -, lichelismul românesc
("Marea iluzie a Revolutiei din decembrie: cã poporul
român ar fi avut nevoie de libertate" p.59; O a doua
iluzie ar fi cã poporul ar vrea sã se dezbare de
vinovatii din comunism), raporturile între generatii, felul
cum îsi asumã ele istoria, criza umanismului ("Ideea
cã specia umanã trebuie regânditã nu-mi
dã pace" p.116)
Punctul de pornire a crizei, deci si a jurnalului, este "prãbusirea
sistemului de iluzii", "morcovul existential",
care nu poate fi refãcut decât scriind fãrã
frica de a pãrea banal (cum poate evita un jurnal banalul
câtã vreme acesta este însãsi substanta
din care el se hrãneste? - "Mi-am propus atunci sã
consemnez, pur si simplu, tot ceea ce simteam"), "patetic
si poseur" (impresionat de ceea ce îi spune la un moment
dat Gabriela Adamesteanu, anume cã un scriitor trebuie
sã punã totul pe tarabã, toate sentimentele
lui sunt de vânzare). Impasul existential este provocat
de o crizã de identitate, de pierderea "superstitiei
culturii" ("De fapt, e ca si cum îti pierzi pofta
de mâncare culturalã: nici un fel nu te mai atrage,
nici o carte nu-ti provoacã apetit cerebral. Cãrtile
edificatoare sunt monotone si îti propun experiente de care
nu esti în stare; Kierkegaard pãlãvrãgeste
enorm; Hegel e ca o flasnetã; Lévinas e mediocru;
Hesse e plicticos; Cioran e minunat, dar previzibil si îti
taie si mai mult pofta de mâncare" p.38), de cãutarea
a ceea ce este dincolo de concept. "De fapt, fusesem pregãtit
pentru a nu sti cine sunt" scrie el disperat în acuta
analizã pe care o face modelului Noica. Scriitorul este
astfel un salvator neputincios ("În cercetarea academicã
nu mai cred, eseurile mi se par futile, romancier nu am avut norocul
sã fiu" p.38). "Nu este Istoria lunga poveste
a cãderii noastre din verb? Iar ceea ce a trãit
generatia mea nu a fost tocmai consfintirea acestei cãderi,
verbul devenit 'infernal'? nu dereglarea raportului cu cuvântul
(care este ideologia) este sursa ultimã a crimei sistematizate?
Iar falimentul actual al poporului român nu vine din schilodirea
fãrã precedent în istoria limbii române
a felului în care cuvântul a fost folosit si rostit
în chip sistematic prin deturnare de la esenta logosului?"(p.98)
Momentele cele mai fericite ale perioadei cuprinse în jurnal
(mai 2001- octombrie 2002) sunt cele petrecute la Heidelberg,
împreunã cu Cãtãlin Cioabã,
pentru încheierea traducerii uneia dintre cãrtile
fundamentale ale filozofiei europene Sein und Zeit. Gest la fel
de gratuit, într-un fel, ca si dansul, "poporul "urd"
sã moarã frumos îmbãlsãmat".
Sunt pagini care aduc aminte de jurnalul pãltinisean, prin
regãsirea furorului intelectual, cu alte roluri, dar cu
aceeasi bucurie (cuvântul acesta revine suspect de des în
comentarea unui jurnal al unei depresii. De altfel, mai nimic
cioranian în acest mare iubitor de Cioran) a muncii intelectuale."Analizele"
heideggeriene nu au de aceea un aer tehnic, în ciuda "codului"
atât de specializat. Se simte în scris, în volutele
hermeneutice desfãsurate fastuos, aceeasi dezlãntuire
coregraficã, o coregrafie a conceptelor, un "dans
al cheilor" pentru un cod filozofic ultraspecializat cum
este cel heideggerian. În acest context, douã sunt
relatiile asupra cãrora jurnalul insistã: cea cu
Noica si cea cu Plesu. În ceea ce-l priveste pe Noica, asistãm
nu la o "despãrtire" la modã, ci la o
re-cunoastere prin rememorare. "Drama mea, ca sã zic
asa, 'destinalã', este cã întâlnirea
cu Noica, pe cât de beneficã mi-a fost în plan
cultural, pe atât de nefastã mi-a fost în planul
vibratiei de fiintã" (p.292) Sã fie acest jurnal
încheierea unei "rãzbunãri nevrotice"
începute odatã cu Jurnalul de la Pãltinis?
El este în orice caz o eliberare, prin cucerirea unui teritoriu
interior pânã acum interzis. Ideea care transpare
din paginile despre Noica este una cert pesimistã: cultura
românã, cel putin pânã acum, nu are
ce face cu Noica, nu a reusit sã-i dea o întrebuintare,
el incomodeazã vãdit. Filozofi care sã-l
înteleagã si sã-l depãseascã
(la modul în care filozoful de la Pãltinis o cerea
tânãrului poet ce vrea sã-l depãseascã
pe Eminescu) nu prea avem, iar literatii îi vor reprosa
in aeternum verdictele inclemente la adresa meseriei lor. Vezi
"lectia" pe care Liiceanu i-o dã lui Cãrtãrescu,
apropo de câteva rânduri oarecum bãscãlioase
din Juirnalul celui din urmã despre Noica. Surpriza, dacã
este sã vorbim într-adevãr de o surprizã
în aceastã carte, este figura Prietenului Andrei
Plesu. Descris fãrã complezente. Gãsim, de
pildã, la p.159 o scrisoare a acestuia absolut buimãcitoare,
din rândurile cãreia transpar un Plesu rece, distant,
obosit si un Liiceanu pãtimas, frivol, melancolic, redistribuire
de roluri care aratã un "nu sunt ce par a fi"
pe care, din pãcate, prea adesea îl uitãm
în graba noastrã de a lipi etichete, de a da verdicte.
Lui Plesu i se reproseazã inaderenta la filozofie, "esuarea"
în cãutarea fãrã sorti de izbândã
a îngerilor, Liiceanu fiind într-acestea un sceptic
(vezi paginile de criticã a revelatiei, a credintei, ca
forme ale cunoasterii, opunerea fermã între "luciditatea
virilã" vs. "gargara guénonianã").
Altfel, portretul pe care Liiceanu i-l face este si memorabil
si profund: "Andrei este pesemne cel mai vesel om trist pe
care l-am cunoscut vreodatã". "
tipologic
nu se poate imagina ceva mai nepotrivit decât el si cu mine".
ªi totusi, ce norocosi am fost noi, ceilalti, nu numai în
existenta noastrã culturalã prin fiecare din cei
doi, ci si prin lucrarea lor laolaltã!
ªi totusi
nu cred cã ne putem iluziona cã,
din acest jurnal, transpare "adevãratul Liiceanu".
Ar fi prea simplu. Ca în castelul în care este rãpitã
printesa, existenta din aceste pagini are o mie de usi pe care
le putem deschide. Dar mereu va rãmâne una interzisã,
una dincolo de care nu putem si nu se cuvine sã trecem.
Este sfidarea pe care o primim din plin si care, dincolo de "indiscretiile"
(auto)biografice face frumuseteaa acestor pagini. "Dincolo
de 'usa interzisâ' clocoteste viata moralã a fiecãruia
dintre noi. În odaia aceasta, în care nimeni nu poate
pãtrunde fãrã voia noastrã si a cãrei
usã rãmâne pentru ceilalti cel mai adesea
închisã, se desfãsoarã drama fiecãrei
vieti. Acolo au loc complezentele noastre cu noi, acolo îsi
au sãlasul duplicitãtile noastre, de acolo ne procurãm
scuzele pentru tot ceea ce facem. Însã tot acolo
apare si creste dezgustul de noi, acolo cad mãstile pe
care îndeobste le purtãm, acolo are loc suplicierea
noastrã, judecata noastrã si, în sfârsit,
tot de acolo obtinem un nou termen de gratie pentru a putea parcurge
o altã bucatã din drumul pe care-l mai avem în
fatã" (p.355)
|