LASÃ-I
SÃ MOARÃ PROSTI!
Mã
întreb cîti oameni vor fi ales sã (re)vadã
într-o duminicã dupã-amiazã la un post
de televiziune inspirat acel film de poveste DE CE TRAG CLOPOTELE,
MITICÃ? Mã refer la cei mai tineri, cãrora
contextul filmului de dinainte de 1989 le este complet strãin.
Spun "film de poveste" pentru cã o întreagã
istore s-a sedimentat în jurul creãrii si difuzãrii
acestui film dupã 1980. O istorie atroce, ca si filmul.
Vãzut doar de cenzori si de cîtiva privilegiati,
el a fost mai întîi povestit, devenind un mit cu toate
datele mitului, pînã ce a putut fi accesibil si muritorilor
de rînd. Dau aceste minime informatii - repet- pentru cã
ele au ajuns sã completeze filmul. Fac parte integrantã
din el. Dar nu este vorba nicidecum de o cronicã de film
în aceste însemnãri. Nici de o discutie firoscoasã
despre raportul dintre opera aniversatului Caragiale si filmul
de o infidelitate scandaloasã al lui Lucian Pintilie. Este
vorba doar sã auzim o Voce. Un exercitiu de auditie, nu
neapãrat coloratã, mai degrabã în alb/negru,
consonînd cu atmosfera filmului. O voce linistitã
din finalul unui scenariu în care toatã lumea, tot
timpul urlã, tipã, aleargã. În cartea
apãrutã în 1992 la Editura Albatros, 4 SCENARII,
(amatoristic alcãtuitã de autorul editiei, lipsind
minime informatii), finalul scris diferã semnificativ de
cel al filmului. Dupã ce personajele s-au îngrãmãdit
claie peste grãmadã în birja care trebuie
sã-i ducã la crîsmã "la Burtosu",
spre încheierea valpurgicei nopti de carnaval si cinstirea
rãposatului Miticã, la întrebarea -parafrazã
involuntarã a unuia dintre "mofturile" rãposatului
- De ce trag clopotele, Domnule? o voce inidentificabilã,
dar care pare a veni "d`outre tombe", dã
rãspunsul stiut: de frînghie. Pare a fi vocea lui
Miticã. Si tot lui pare a-i apartine replica finalã
a filmului -care nu apare în scenariul publicat: Lasã-i
sã moarã prosti!
De ce? Avem deci spatiul definit
de cele trei puncte: moartea, prostia si vocea care le uneste.
Poate fi apropiatã moartea de prostie? Nu este ea tocmai
democratica egalizare, cum ne întãreste însusi
Eccleziastul? Ce fel de lume este aceasta? Nici mãcar o
carnavalescã lume pe dos nu pare a fi. Aici oamenii chiar
sînt ceea ce sînt. Mãstile nu ascund decît
superficial si vremelnic, dezvãluirea intervine rapid.
Si nu este nimic din frenezia intervalului în care cersetorul
devine împãrat. Dacã este posibilã
moartea la Venetia, atunci de ce n-ar încununa ea -apoteotic!-
însusi Carnavalul? Ca supremã lepãdare a mãstilor.
Ca pãtrundere finalã în inima misterului.
Dar cum sã moarã Miticã? Parodia Christicã
a felului în care este filmatã scena, tãlpile
goale ale personajului, care la un moment dat chiar se miscã,
stîrnind nedumerirea spectatorului care acuzã o scãpare
regizoralã, nu sînt decît alte Semne menite
sã sublinieze urîtenia acestei lumi. Nici o purificare
nu este posibilã aici (desi spãlatul pare a-i preocupa
pînã la obsesie pe toti), nici o mîntuire.
Nu existã gesturi gratuite, ci doar farse stupid-grosolane.
Este, într-adevãr, o lume frenetic-veselã
care se îndreaptã spre moarte.
Dar ei nu aud Vocea. Lasã-i
sã moarã prosti! poate însemna si o sentintã
de condamnare, dar poate fi cititã si ca o suveranã
lege a iertãrii. Nu s-a spus oare: Fericiti cei sãraci
cu duhul, cãci a lor va fi împãrãtia
cerurilor? Si nu sînt (prea)fericiti oamenii acestei forfote
nãucitoare? În fond, este o lume în care rãsturnarea
carnavalescã nu mai este posibilã pentru cã
si-a pierdut axa, sacrul. O lume avînd ca "centru"
mizera salã de bal. Cineva a pus o întrebare care
reia într-o cheie involuntar tragicã unul dintre
"mofturile" lui Miticã. Si -incredibil- i se
dã un rãspuns "de sus". Prostia devine,
în aceastã acceptiune, pur si simplu un fel de surzenie
metafizicã. De genul : "De aceea le vorbesc în
pilde, pentru cã ei, mãcar cã vãd,nu
vãd, si mãcar cã aud, nu aud, nici nu înteleg.
Si cu privire la ei se împlineste proorocia lui Isaia, care
zice: 'Veti auzi cu urechile voastre si nu veti întelege;
veti privi cu ochii vostri, si nu veti vedea'" (Matei 13.13,14)
Este o lume nevindecabilã (vezi si versetul imediat urmãtor),
fãrã sanse, de o prostie prin definitie intratabilã
altfel decît prin moarte. Repet cã adecvarea spiritului
filmului la opera din care s-a inspirat nu face în nici
un fel preocuparea rîndurilor de fatã. Pur si simplu,
aici nu m-a interesat decît opacitatea, gãlãgia
asurzitoare,vulgaritatea (mod de a orbi, în fond) care se
ascund si în sentinta ghilotinã din final.
O bãtrînicã aduse
si ea un brat de vreascuri tescuindu-l la baza rugului care avea
sã mistuie un eretic (sau un sfînt?), crezînd
cã face un lucru bine plãcut lui Dumnezeu. Sancta
simplicitas - se zice cã ar fi exclamat condamnatul. Aceastã
voce iertãtoare si înteleaptã de pe rug a
fost pãstratã de istorie. Cel ucis din cauza unei
farse pe care însusi o pusese la cale nu poate rosti ceva
care sã-i supravietuiascã. Chiar dacã "vocea"
este auzitã doar de unul dintre "discipoli",
dezorientat, speriat, ce poate face el? Pentru cã în
scena imediat urmãtoare carnavalul se dovedeste el însusi
o în-scenare, o punere la cale. Un spectacol în spectacol.
O masinãrie controlatã de un Regizor (de fapt, de
o altã Voce) care dã comenzi si, ca sã nu
murim prosti, ne aratã ceea ce este în spatele scenei,
artificialul si artificiile de perspectivã. Este o exceptionalã
punere în abis, o supra-subliniere a ceea ce se vede , deopotrivã
ceea ce sare în ochi dar si ceea ce este în planul
din spate , Marele Pãpusar, Histrionul Suprem. Moralizarea
nu are ce cãuta aici, doar o tîrã de metafizicã
este necesarã pentru a întelege Jocul. Totul se dovedeste
a fi Regie: si moartea si prostia fudulã a personajelor
si vocea în care credem sau nu, pe care o auzim sau nu.
Întrebarea este: cine pune vreascuri la clãdirea
rugului, ibndiferent de cine sau de ce credintã îndemnat,
poate fi iertat doar cu o "sfîntã naivitate"?
Ce te faci cînd naivitatea (si înadins nu mai pun
ghilimele) devine criminalã? Ucigînd fie si pe un
fante de mahala ca Miticã?
Ajung astfel la concluzia moralistului care spune cã prostia
si ticãlosia sînt indisolubil legate, cã nu
existã prostie inocentã. Juridic vorbind, ea nu
este o circumstantã atenuantã. Pentru nimic. Poate
cã pentru personajele din scenariul luat aici ca pretext
nu existã liber arbitru. Totala libertate/eliberare care
înseamnã Carnavalul nu le scoate, ci le afundã
în mocirlã, în moarte. Par a fi iremediabil
condamnate, chiar dacã par la fel de iremediabil vesele
si superficiale, chiar dacã "suferã" fiecare
de un strasnic sentiment al onoarei pe care încearcã
"sã si-o repereze".
A nu sti, a face confuzii sînt vini morale, nu logice ori
epistemologice. A mînca din pomul cunoasterii este însã
tot o vinã. "Din aceastã dilemã nu puteti
iesi!" Lasã-i sã moarã prosti! ne suna,
cînd am vãzut prima oarã filmul, ca o subversivã
condamnare a "celorlalti". Care "sînt infernul",
nu este asa? Ne-a trebuit ceva vreme ca sã întelegem
cã adevãrul este mult mai trist: toti murim prosti!
martie
2002
|