eseu

 

LOCUITORII RAIULUI

Un proverb arab spune: dacã întîlnesti un rai fãrã oameni, fereste-te, acolo e iadul! Însã cine sînt locuitorii raiului? Sfintii? Dreptii? Preotii? Martirii? Profetii? Misticii? Ascetii? Oameni pur si simplu fãrã prihanã? Adevãrul este cã, dacã aplicãm cu maximã rigurozitate mãsurile pãmîntesti ale exigentei etice, raiul post-adamic nu poate arãta decît într-un singur fel: un rai pustiu. Poate tocmai de aceea au fost inventate religiile, ca sã mascheze, sã facã mai suportabilã aceastã pustietate despre care numai ele puteau sã stie cîte ceva. Ne este greu sã recunoastem cã, dupã Cãdere, nimeni nu i-a mai deschis portile… Blaga o intuise într-o poezie de un tulburãtor vizionarism în care Arhanghelul, cu un cotor de sabie în mânã, apãrã inutil un paradis în destrãmare, la portile cãruia n-a mai bãtut nimeni de la Facere. Prin comparatie, cu Iadul lucrurile par foarte simple: acolo trebuie sã fie o aglomeratie ceva de speriat. La un moment dat, oamenii au mai invetat un fel de statie de triere numitã Purgatoriu, dar nu vom insista asupra acestui sofism teologic. Purgatoriul vrea sã fie o victorie a nuantei, a infinitului colorat dintre alb si negru. Dar si a perpetuei indecizii, a insuportabilei nehotãrîri a asteptãrii. Cineva a observat cã majoritatea celor (nu atît de multi pe cît s-ar crede) care citesc Divina Comedie nu trec, de fapt, de Infern. Celelalte douã pãrti par infinit mai plictisitoare…
Dar sã ne întoarcem pe cãrãrile umbrite ale Raiului. Pe cine putem întîlni acolo? Dacã refuzãm, bineînteles, ca total irelevante într-un asemenea context splendorile imaginatiei poetilor care populeazã acest spatiu cu fiinte eterice "în lungi haine de luminã". Aici s-ar putea deschide un lung discurs de istorie comparatã a religiilor sau eticã privind conditiile pe care trebuie sã le îndeplineascã muritorii pentru a accede în Paradis. Dar sã trecem… Este Paradisul origine sau tel? Sau punctul Eternei Reîntoarceri? Cu alte cuvinte, îl gãsim la începutul sau la sfîrsitul acestei lumi? Meru, Quaf, Uttarakura… Cine se plimbã în grãdinã, se plimbã în rai. Dar poate cã omul a pierdut raiul în momentul în care a început sã-l conceapã ca pe o rãsplatã. Ceva pentru care trebuie sã lupti, sã-l meriti. Cartea ne spune despre el cu totul altceva. Raiul este, în primul rînd, locul numelor. El nu poate rãmîne nepopulat, tine de om, nu de divinitate ca demografia lui sã rãmînã pozitivã. O fi functionînd si aici un fel de lege a numerelor mari? Sã bãgãm de seamã cã, la începutul ei, Cartea nu descrie în paralel Raiul si Iadul ci Raiul si Lumea. Aceastã pereche corelativã trebuie cercetatã, antiteza cealaltã se dovedeste a fi pînã la urmã mai superficialã. Raiul este cu putin mai vechi decît omul, el a fost alcãtuit special pentru a fi locuit. El este prin excelentã Adãpostul. Dar cu asta încã n-am spus esentialul. Raiul este locul nasterii limbajului. De aceea în orice limbaj este remanentã o "nostalgie a paradisului". Aici este numit Adam: "Si a strigat Domnul Dumnezeu pe Adam si i-a zis: "Adame, unde esti?"" si aici i se dã lui Adam posibilitatea sã numeascã animalele. "Si Domnul Dumnezeu Care fãcuse din pãmînt toate fiarele cîmpului si toate pãsãrile cerului, le-a adus la Adam , ca sã vadã cum le va numi; asa cã toate fiintele vii sã le numeascã precum le va numi el". Sã ne obisnuim a gîndi raiul în termeni de nastere a limbajului! Nu este vorba despre acel limbaj adamic pe care încearcã sã-l reconstituie lingvistii utopisti, ci limbajul ca o chintã esentã a lumii. Dar "ca sã vadã cum le va numi" indicã si o primã încercare la care este supus omul, si, totdeodatã, spatiul primei si totalei sale libertãti. Aceea a rostirii. Orgoliul lui Adam ca nomothet. Aceastã însusire a lui Adam îi justificã existenta ca singurã creaturã "dupã chipul si asemãnarea Domnului". Dumnezeu ne apare în mod special curios: l-a înzestrat pe Adam, fiul sãu, cu harul suprem de a da nume si este interesat sã vadã, înainte de toate, cum se foloseste acest ucenic vrãjitor de puterea supremã care i-a fost datã.
Imaginea Raiului ca o "lume de dincolo", dãruitã cîtorva alesi dupã moarte (deci ca urmare sã-i spunem logicã a exercitiului vietii, chiar dacã uneori concedem cã nepãtrunse sînt cãile Domnului si greu de înteles mãsurile cu care El ne judecã) are foarte putin de-a face cu imaginea întemeietoare pe care ne-o prezintã Cartea la începutul ei. Si care, la rîndu-i, seamãnã prea putin cu tehnicile constrîngerii de care (ab)uzeazã multe religii. Nu-mi imaginez un paradis cîstigat prin constrîngere. "Proverbul" pe care îl comentez aici ne previne împotriva unui anume rigorism religios si/sau moral care riscã sã lase cerurile nepopulate, o fi Paradisul o afacere cereascã, dar locuirea lui tine de fortele teluricului. Spatiu al limbajului, deci spatiu al dialecticii, Paradisul face posibilã minunea diferentei (numindu-le Adam recunoaste cã este cu totul altceva decît dobitoacele, primind numele de stãpîn) în consecintã putinta pur divinã a Întelegerii. De aceea este inevitabil ca Raiul sã aibe o populatie dincolo de o anume "masã criticã". Este a doua încercare la care este supus primul om, limbajul coextensiv libertãtii, singura libertate posibilã, aceea a perfectionãrii întru puritate. Sînteti liberi sã fiti perfecti, pare a ne spune structura lingvisticã a Paradisului.
Elementul cheie în formula de sintezã a Paradisului este puritatea. Dar sã observãm imediat incompatibilitatea fundamentalã dintre limbaj si puritate. Limbajul este expresia integralã a Impurului. Nu sarpele, ci limbajul este Marele Ispititor de la rãdãcina pomului cunoasterii.Nu este posibil un limbaj al puritãtii, ceea ce marii mistici au stiut-o cel mai bine. Puritatea este mutã ca recea lebãdã blagianã. Limbajul i-a fost dãruit omului pentru a-i face cãderea suportabilã. El este anticiparea cãderii, anticiparea oricãrei cãderi. Fãrã limbaj, omul s-ar fi zdrobit de pãmînt. Dar Raiul nu numai contine limbajul, ci îl si impune. De aceea orice limbaj este o amintire a lui "cînd eram mai tînãr si la trup curat". Pentru cã în mintea majoritãtii dintre noi copilãria si paradisul sînt notiuni aproape sinonime, avînd ca numitor comun tocmai fericirea puritãtii. Fraza în jurul cãreia hãrnicesc aceste meditatii este un avertisment împotriva fundamentalismelor de orice fel ale puritãtii. Puritate care poate ucide în numele unui paradis desertic. Dar existã vreun fundamentalism care sã nu fie în fondul sãu cathar? Si totusi, sã o repetãm pînã ce grozãvia ideii ne va obseda mintile noastre lenese: Paradisul contine sîmburele impuritãtii. Este ceea ce îl face respirabil, accesibil, si abia acest sîmbure îngãduie cu adevãrat etica severã a datoriei si a sacrificiului. Pentru cã, asemeni parabolelor din Noul Testament, Judecata se coboarã pe pãmînt, printre oameni ca noi, femeia adulterã, vamesul sau tîlharul au parte de neasteptate sentinte întãritoare de sperante, infinit iubitoare. Iisus pare a avea ca misiune principalã o schimbare a criteriilor, Poarta râmîne deschisã pentru o clipã de credintã suficient de intensã îmcît sã ardã orice rezistentã. El ,cere doar: vegheati neîncetat! - si în acest îndemn stã toatã morala lumii. Paradisul nostru, ca proiectie imaginalã, construct cultural-antropologic, poate fi loc al rãsplatei si al puritãtii. Cel în care vom exista (ce alt cuvînt as putea folosi?) îsi contine propriile posibilitãti de alchimie a impuritãtilor. De aceea de el ne desparte nu un abis, ci ne leagã un drum, fie el cît de lung, de dificil, de periculos.


sus

webdesign: dochia@starpulse.com