OMUL
INTEROGATIV
Pe
scara creatiei omul este singura fiintã interogativã.
Nici îngerii, nici demonii nu cunosc întrebarea.
Primii sînt laudatori, ei stau vesnic sub zodia exclamatiei
cantabile, doxologizînd paradisiac. Demonul, la rîndu-i,
nu este (în ciuda aparentelor si a prejudecãtilor)
un întrebãtor propriu-zis, ci numai un ispititor.
Pe el nu-l intereseazã întrebarea (de vreme ce
posedã deja toate rãspunsurile) dar o instrumentalizeazã,
fãcînd din ea metoda fundamentalã a ispitei.
Punctuatia lui favoritã este alcãtuitã
din punctele de suspensie, aluzia insidioasã, prelungirea
neaºteptatã a ceea ce credeai definitiv încheiat,
nedumerirea, incertitudinea.
Din aceastã aºezare
ierarhicã se naste întrebarea. Pentru demon, în
singurãtatea lui, ea este de o perfectã inutilitate.
Între imnologia angelicã si bîrfa demonicã
(demonul este cel care stie totul despre toti si care îsi
comunicã triumfãtor aceastã atotstiintã)
este frontiera interogativului uman, prea-uman. O frontierã
verticalã, care smulge din mlastina ispitei demoniace
spre un teritoriu al non-întrebãrii (care nu este
neapãrat si unul al certitudinii lipsite de apãsãri).
Întrebarea se terminã în punct, adicã
în Dumnezeu. Interogatia nu este cunoscutã nici
Demiurgului. El poate, fireste, întreba ("Unde este
fratele tãu, Abel?"), dar este numai o întrebare
tranzitivã, adresatã omului, pentru cã
este singura modalitate de a stabili un dialog eficient cu aceastã
fiintã decãzutã. Întrebarea (auto)reflexivã
nu este atributul Demiurgului. El vede cã ceea ce a fãcut
este bun, dar nu se întreabã dacã actul
creator este reusit. Întrebarea dubitativã este
incompatibilã cu demiurgia. Întrebarea, ca desenare
a granitelor umanului, nu face decît sã lãrgeascã
spre infinit limitele realitãtii. Lucru perfect inutil
pentru entitãtile supra-umane. Ele nu au nevoie de întrebare
pentru cã nu li se aplicã acelasi sens al conceptului
de realitate ca nouã, sublunarilor. Aceastã functie
sporitoare include întrebarea între continuturile
fundamentale ale umanului. "J`ai cherche dans la doute
un remede contre l`anxiete. Le remede a fini par faire cause
commune avec le mal". (E.M.Cioran) Aceasta este întrebarea/îndoiala:
boalã care se confundã cu remediul. Nu te vindeci
punînd/punîndu-ti întrebãri. Nu gãsesti
nici mãcar numele bolii. Cum poate, în aceste conditii,
întrebarea sã lãrgeascã realitatea?
Iatã o întrebare... Întrebarea nu naste rãspuns.
Aceasta este una din marile iluzii pe care trebuie sã
le abandonãm odatã pentru totdeauna. Întrebarea
nu naste decît întrebare. Adicã nedumerire.
Locuire într-un labirint fractalic, în "grãdina
potecilor ce se bifurcã" la infinit. Dinamic, semnul
cocosat al întrebãrii anuleazã de fapt punctul.
Încheierea, iesirea de orice fel. Deschide doar o rãtãcire
perpetuã. Pînã la prea-tîrziul lui
Holderlin: "Aber Freund, wir kommen zu spat".
Gnosticii de tot felul au încercat
sã ridice întrebarea pînã la cerul
divinitãtii. Includ aici toate felurile de rationalitate
care si-au propus sã demonstreze existenta divinitãtii.
Sau sã facã din ea o simplã ipotezã
cosmologicã ori ontologicã. Nimic mai mult. Acesti
gînditori cãrora le-am dat numele cu totul general
de gnostici nu pun propriu-zis sub semnul întrebãrii
divinul (în felul ateist-luminist vulgar), ci vor sã
oblige divinul sã se întrebe. Aceastã silnicã
trecere în reflexiv a tranzitivului absolut este marea
obosealã a vremurilor moderne. O ciudatã antropomorfizare,
o mutare din registrul pur ontologic ("Da,da; nu, nu;
ce trece peste aceste cuvinte vine de la cel rãu"
- Matei 5.37. Sau, într-o altã traducere: "Ci
cuvîntul vostru sã fie: ceea ce este da, da; si
ceea ce este nu, nu; iar ce e mai mult decît acestea,
de la cel rãu este") în cel moral, singurul
loc unde poate apãrea acest ciudat si imposibil Dumnezeu
dubitativ. Tinînd de conditia umanã, interogatia
a fost cititã ca un semn al Cãderii. Starea noastrã
post-paradisiacã, istoricã. Moralistul scria despre
cãderea în istorie. Mã întreb dacã
în infern (mai) existã întrebãri,
sau numai regrete. Din acest punct de vedere, orice moralist
sceptic pare a mosteni o genã gnosticã, în
mãsura în care pune sub semnul întrebãrii
ceea ce este in-discutabil. Si asa se nãscu tragedia...
Adicã încercarea de a vorbi despre ceea, apud
Wittgenstein, nu se poate decît tãcea. As scrie
un tratat despre tãcere în care ar fi vorba de
fapt numai despre întrebare... Observati cum îmi
apar în text, fãrã sã îmi dau
seama, punctele de suspensie ale demonicului!
Întrebarea rupe, divide, desparte: mama de fiu, bãrbatul
de femeie, fratele de frate. Întrebarea este schizofrenicã,
spre deosebire de rãspuns care este paranoid. Dar iubesc
întrebarea pentru cã este liberã. "Mergi
si îti poartã/eroare si întrebare/pe unica
ta cale" (Martin Heidegger, Experienta gîndirii,
în vol. Originea operei de artã, ed. Humanitas,
1995, trad. Thomas Kleininger, Gabriel Liiceanu). Teribilã
aceastã de nedespãrtit îngemãnare:
eroare - întrebare! Aproape cã nu le putem rosti
una fãrã alta. Dinamica întrebãrii
stã tocmai în aceastã împreunã-rostire,
înaintãm împreunã cu ea, pentru cã
odihna rãspunsului ne-a fost pe veci refuzatã.
Întrebarea nu este împotriva
credintei. Ea este credinta. N-are nimic de-a face cu acel prostesc:
crede si nu cerceta! Pentru cã nu poti crede într-o
axiomã, dar nici într-o poezie. Slavã categoriei
nedescoperite a indubitabilului! Credinta cea puternicã
nu se adãposteºte decît în întrebare,
se hrãneºte cu laptele ei acru. Hãrtuieºte,
e mordantã, dinamicã, vicleanã. "Omnia
bona mea mecum sunt" (Seneca) sau "Omnia mea mecum
porto" (Cicero) Si ceea ce port pururea cu mine sînt
doar întrebãrile mele. Tezaur indestructibil. Comoarã
de doi bani. A nu se confunda însã întrebarea
cu simpla curiozitate. Aceasta din urmãne aduce înapoi
în teritoriul "celui rãu". Tine de bîrfa
existentialã. De îngrãdirile de tot felul
ale firavei noastre libertãti de miscare interioarã.
Filozoful dispune de o indiscretie cosmicã. Mult mai
mult decît cel mai încrîncenat savant el vîneazã
Secretul. Întrebãrile sale tintesc fãrã
istov sã-l scoatã pe Dumnezeu din singurãtatea
creatiei. Asa îmi explic voluptatea cu care ne rãtãcim
în întrebare: orgoliul cã putem bîntui
prin preajma Creatorului. Mitul ne povesteste cã o întrebare
bine pusã poate salva lumea. Fie mãcar o ureche
care sã o asculte!
13
iunie 2002