SUPERLATIVELE
ÎNEACÃ
Pentru pãcatele mele, vorba lui Gavrilescu, fiind profesor de
românã si participînd luna aceasta la examenul de bacalaureat,
m-am întîlnit cu o probemã: nu analfabetismul în progresie galopantã,
nu incapacitatea (prea)multor candidati de a formula o singurã
idee coerentã, nu discrepanta flagrantã dintre ceea ce stiu absolventii
si procentul de promovare - toate acestea sînt banalitãti pentru
profesorii de românã care, cel mult, constatã cum au evoluat
ele de la un an la altul. Am sã insist în aceste însemnãri asupra
chestiunii superlativelor. Care nu este una tinînd în primul rînd
de învãtãmînt , ci a perspectivei literar-culturale de maximã
amplitudine. Elevii au tendinta (bine dresati de scoalã în acest
sens) de a considera orice autor din manual drept "cel mai...".
"Rationamentul" subiacent care duce la aceastã situatie
este de tipul: dacã scritorul x este în manual, înseamnã cã trebuie
sã fie cel mai... Cum se vede este o judecatã tipicã de canon.
{i nu lipsitã de o oarecare îndreptãtire... Pãcãtuind însã printr-o
gravã lipsã a nuantelor. Formulele critice înghitite pe nemestecate
si devenite supãrãtoare clisee gen: cel mai mare poet al românilor,
Luceafãrul poeziei românesti, Ceahlãul literaturii noastre,
poetul tãrãnimii, poetul pãtimirii noastre, pãrintele romanului
românesc s.a.m.d. nu sînt neapãrat false sau inepte. Ele
devin doar enervante prin repetitie si îsi pierd orice continut
informational, cognitiv. Devin niste "semne zero", vidate
de orice informatie despre subiectul lor, dar comunicînd în schimb
altceva: "nestirbita (extraordinar cuvînt! - recomandat de
asociatia medicilor stomatologi din România) ta admiratie"
fatã de subiectul în chestiune. Acesta este mesajul subliminal
al utilizãrii acestor formule goale de continut. Acum doi ani,
apele de un calm plat(itudine) al culturii autohtone au fost tulburate
de o acerbã polemicã stîrnitã de niste articole iconoclaste (cel
putin asa au fost receptate de unii) la adresa lui Eminescu. E
absurd sã te întrebi care dintre tabere a avut dreptate. Citind
însã cu atentie, sine ira et studio, aceste articole, observi
cã, în cele mai multe, "negatorii" nu-l incrimineazã
propriu-zis pe Eminescu, cît modul exaltat, triumfalist, plin
de superlative absolute în care este el predat în scoalã. {i cum
de prea mult dulce ti se apleacã...
Narcisismul nostru identitar ne face sã nu putem trãi fãrã superlative.
Nu intru aici si într-o hermeneuticã psihanaliticã pentru a decela
ce complexe se ascund sub aceastã adevãratã foame de superlative.
Acea sinistrã orientare pritocitã în laboratoarele Securimii si
devenitã politicã de stat prin anii '70-'80 numitã protocronism
a infectat puternic mentalul colectiv pînã azi, în sensul unei
euforii a autoelogierii, a unui sfidãtor complex de superioritate
care mascheazã unul de inferioritate. Protocronismul n-a reprezentat
decît o "hiperbolizare a superlativului", dacã mi se
îngãduie o asemenea sintagmã ciudatã. Sigur cã, filozofic vorbind,
trãim într-o lume a cliseelor, a formulelor si ideilor de-a gata
cu care ne hrãneste din abundentã presa scrisã ori electronicã.
Aceste conserve sub formã de formule critice pre-ambalate tin
loc si de lecturã si de gîndire, te dispeneazã de cel mai mic
efort de comprehensiune. Flaubert ne-a demonstrat-o. ~n altã ordine
de idei, un manual nu este un studiu critic, el este obligat sã
sacrifice originalitatea pentru banalitatea adevãrului incontestabil
gen: Eminescu a fost un poet romantic, Rebreanu un romancier realist,
Cãlinescu a încercat o resuscitare tardivã a balzacianismului
într-o literaturã nu stiu dacã mai maturizatã pentru balzacianism
decît pentru proustianism. Totul este ca astfel de formule (devenite
în fond un fel de axiome) sã nu rãmînã suspendate în gol, sã se
întîlneascã în adîncime cu Textul. Usor de zis, greu de fãcut.
As observa cã, în încercarea lor salutarã de a revolutiona modul
de predare a literaturii, manualele asa-zis alternative eliminã
cît pot tipul de formule critice de care mã ocup aici, si nu totdeauna
cu folos, pentru cã se pierd tocmai acele adevãruri simple si
devalorizate dar adevãruri pe care ele le contin. Totul e ca montura
în care ele sînt prezentate sã formeze acea deschidere spre interpretarea
originalã a textului. Cînd lucrurile se vor mai aseza, sînt convins
cã se va gãsi si în aceastã directie justa mãsurã.
Sîntem în general mefienti fatã de superlative. Cîrtitori, le
punem imediat sub semnul întrebãrii. ~n acelasi timp, avem alergie
la demitizãri, cine se ia de superlativele noastre (la Radio chiar
existã o emisiune "La vînãtoare de superlative") devine
automat dusman al poporului. Cum sã te pozitionezi just între
aceste extreme? Paradoxul stã în aceea cã, în fond, superlativul
ucide admiratia. Pentru cã el te dispenseazã de argumente. Cred
cã ar trebui sã facem saltul de la o culturã a epitetului superlativ
la o culturã a argumentului. Revenind la metafora culinarã, as
spune cã superlativul este o mîncare extrem de gustoasã, dar greu
digerabilã, drept care trebuie obligatoriu asezonatã cu "salata"
picantã a argumentelor.
Pregãtindu-mi elevii pentru bacalaureatul de care vorbeam, le-am
spus la un moment dat ceva de genul: este interzis sã folositi
expresii ca: Eminescu este cel mai mare poet al românilor,
Eminescu - Luceafãrul poeziei noastre etc.! (cer scuze pentru
repetitie). La care a venit replica logicã: atunci cum spunem
cã Eminescu a fost cel mai mare poet al nostru? Aceasta-i întrebarea
- vorba unui alt "cel mai" al literaturii universale.
Oscilînd între frica de superlative si folosirea lor abuzivã (nationalismul,
batã-l vina!), nu gãsirãm încã acel pãmînt ferm pe care sã putem
a ne deda linistiti constructiei unei catedrale (nu a Neamului,
Doamne fereste de acest alt superlativ!) care sã nu se mai dãrîme
manolic la prima furtunã. Unde este, la urma urmei, granita între
megalomanie si benefica obsesie a monumentalului? Iatã o chestiune
de "gramaticã" a culturii care încã îsi mai asteaptã
rãspunsul. Pentru cã altfel ne vom îneca în superlative.
10 iulie 2002
|